זכויות יוצרים בישראל – דעו את זכויות היוצרים שמגיעות לכם

זכויות יוצרים בישראל – דעו את זכויות היוצרים שמגיעות לכם
מקור freepik

אחד הדיונים המשמעותיים ביותר בתחום האומנות והיצירה, בכל היבט שהוא, מתייחס לזכויות יוצרים. אנחנו יכולים לראות את זה בקרב זמרים, תמלילנים, מלחינים, ציירים, פסלים, צלמים, במאים ולמעשה בכל תחום יצירה אפשרי, אפילו בתחומים שנראים לנו רחוקים מאוד מעולם האומנות והיצירה, כמו למשל, כתיבת פוסט בפייסבוק או כתיבת בלוג באינטרנט.

על מנת להבין את המשמעות של זכויות יוצרים ומה באמת עומד לרשות היוצרים, צריך להבין מה זה אומר בכלל זכויות של יוצרים ולמה קיים המונח הזה. חשוב להדגיש, זוהי זכות אשר קיימת בכל העולם, לא רק בישראל, וכל אדם יכול להיתבע על הפרת זכויות גם אם הוא משתמש ביצירה של אמן מעבר לים, וגם אם מדובר באמן שאיש לא מכיר.

מה זה זכויות יוצרים ועל מה הן מגינות?

כפי שניתן להבין מהביטוי, מדובר בזכויות של היוצרים להגנה על היצירה שלהם. כלומר, אדם יוצר יצירה מסוימת, בכל תחום שהיא, הוא רשום עליה ועל כן, הוא זכאי להגנה מפני שימוש לא חוקי ביצירה.

זה יכול להיות במקרים של שימוש ללא אישורו ביצירה, זה יכול להיות במקרים בהם נעשה שימוש ביצירה בהסכמתו אך בניגוד למה שסוכם איתו (כלומר, משנים את היצירה, מספקים אותה לגורמים שהוא לא אישר, או כל דבר אחר). כמו כן, כל פעם שמשתמשים ביצירה לצורך מסוים, הרי שעליו לקבל כסף על כך.

למשל, כשאנחנו עורכים אירוע באולם ומזמינים תקליטן, חלק מסוים מהסכום שאנחנו משלמים לו, מיועד עבור תשלום לאקו\"ם, אשר אחראית לשלם לאמנים על השימוש ביצירות שלהם. אם אנחנו לא משלמים והיצירות של אותם אמנים מושמעות אצלנו באירוע, הרי שהם יכולים לתבוע אותנו על הפרת זכויות יוצרים.

ישנם דברים שלא חלים עליהם זכויות יוצרים, למשל, רעיון, שיטת תהליך, עובדה, נתון, חדשות יומיות, מושג מתמטי, דברים שאמורים להיות שייכים לכלל.

מתי קיימת הגנה על זכויות יוצרים ?

באופן עקרוני ההגנה קיימת על כל יצירה מקורית, כאשר יש רמה מסוימת של דרישה לגבי השתתפות ותהליך היצירה. כלומר, אם אנחנו מקליטים צופר של רכב, אז אי אפשר לומר שמדובר ביצירה אישית. לעומת זאת אם מדובר בשיר שאנחנו כותבים, אז כאן כבר מדובר על יצירה מקורית משלנו.

מעבר לזכויות רגילות, הרי שיש גם מה שנקרא זכויות מוסריות, וכאן הכוונה, לכך שהאמן זכאי שלא יעשה סילוף ביצירה שלו וכן הוא תמיד יהיה זכאי לקרדיט על היצירה, אלא אם הוא מוכן לוותר על כך.

חשוב לציין, יש מקרים בהם האמן מוותר על חלק מסוים ביצירה שלו. למשל, הרבה מאוד אמנים חותמים על חוזים עם סוכנים, מפיצים וגורמים אחרים. החוזה איננו מבוסס על תשלום אלא, על כך שהסוכן מקבל אחוז מסוים מכל יצירה. במילים אחרות, האמן אומנם יצר אותה, גם מקבל חלק מההכנסה, אך הוא מתחלק עם אותו גורם איתו הוא חתם על חוזה. כיום הרבה מאוד אמנים מעדיפים שלא לעשות זאת, מתוך הכרה בערך של זכויות היצירה שלהם.

מידע נוסף שיכול לעניין אתכם
מסמך הסכם מכריע בין ספק והלקוח
חוזה ספק לקוח דוגמא הוא מסמך מכריע המתאר את ההסכם...
עו"ד אתי חסיד: תגן על הזכויות שלכם ותילחם בשבילכם
עורך דין הטרדה מינית הטרדה מינית הינה מושג כללי והיא מתייחסת...
לשון הרע בפייסבוק
משרד עורכי דין – שנותן לכם שירות במגוון תחומי חיים
ליווי של עורך דין מקצועי יכול לעזור לכם בכל מיני...
מגוון רחב של מוצרים בדפוס דיגיטלי איכותי
מגוון רחב של מוצרים בדפוס דיגיטלי איכותי
אמצעי ההדפסה כיום הם מתקדמים מאי פעם. טכנולוגיות הדפסה חדשות...
איך רושמים פטנט בליווי עורך דין פטנטים - המדריך המלא
איך רושמים פטנט בליווי עורך דין פטנטים - המדריך המלא
אחת מהפסגות שכל יוזם, מפתח, ממציא, שואף להגיע אליה היא,...
זכויות יוצרים בישראל - דעו את זכויות היוצרים שמגיעות לכם
זכויות יוצרים בישראל - דעו את זכויות היוצרים שמגיעות לכם
אחד הדיונים המשמעותיים ביותר בתחום האומנות והיצירה, בכל היבט שהוא,...
עורך דין לעבירות מחשב וסייבר
עורך דין לעבירות מחשב וסייבר
העידן הטכנולוגי בו אנו חיים מעניק לנו מגוון של יתרונות...
הסכם לפיתוח אפליקציה
הסכם לפיתוח אפליקציה
בעולם שבו כולם חולמים לעשות אקזיט, וכל ילד מכיר מונחים...
עבירות מחשב וסייבר – פשעים מתוך המסך
עבירות מחשב וסייבר – פשעים מתוך המסך
רבים יעידו כי המהפכה הטכנולוגית ברובה עשתה רק טוב. לצד...
דילוג לתוכן