עבירות מחשב וסייבר – פשעים מתוך המסך

עבירות מחשב וסייבר – פשעים מתוך המסך

רבים יעידו כי המהפכה הטכנולוגית ברובה עשתה רק טוב. לצד המשתמשים המנצלים את הפלטפורמה הדיגיטלית המתקדמת לטובה, גם ישנם אלו המנצלים אותה לרעה ומבצעים בה פשעים. עבירות מחשב וסייבר מתבצעות ברשת האינטרנט, וחומרתן גדולה. כיום, ניתן לסמן 2 סוגים עיקריים של עבירות: עבירות שמטרתן לפגוע במחשב בעצמו, ועבירות פליליות אחרות המתבצעות באמצעות אמצעים טכנולוגיים כמו המחשב והודות לרשת האינטרנט.

לא ניתן לדבר על עבירות סייבר ומחשב מבלי לדבר על אחת מעבירות הסייבר המפורסמות ביותר בישראל: פרשת "הסוס הטרויאני" משנת 2005. אותה תוכנה בה נעשה שימוש הייתה בעלת חזות תמימה לחלוטין, כאשר מטרתה הייתה ריגול עסקי.

המשפט הפלילי והמחשב האישי שלכם

הודות למחשב והאינטרנט, ניתן לרקום קשרים חברתיים, לצאת למסע רכישות, ליהנות ממוסיקה טובה, לצפות בסרטים ואפילו להכיר בן או בת זוג. לצד השימושים הנפלאים ואיכות החיים שרק עלתה הודות לטכנולוגיה, גם ישנו צד אפל שחשוב להכיר אותו ולהיות מודעים לו. המשפט הפלילי תוחם את העבירות השונות ורואה במחשב כאלמנט שתפקידו מרכזי שבא לידי ביטוי בכמה מקרים:

ראשית, המקרים בהם המחשב בעצמו הוא הקורבן, ולא המשתמש בו. עבירות שכאלו כוללת שליחה של מייל עם וירוס לדוגמא, תוכנות שנראות תמימות אך עם הורדתן מגלים כי מדובר על תוכנות ריגול וכן הלאה. מקרה נוסף אליו מתייחסים הוא המקרה בו משתמשים עושים שימוש בכלי הטכנולוגי בכדי לבצע את העבירות שלהם, כמו לדוגמא עברייני מין המפתים קטינים בצ'טים בכדי להגיע לסיפוק מיני. ההתייחסות השלישית של המשפט הפלילי אל המחשב היא דווקא בכל הקשור לאיסוף ראיות באמצעות אותו כלי טכנולוגי, כמו התכתבויות המעידות על כוונתו של אדם פרטי או גוף אחר לבצע עבירה באמצעות המחשב.

שימושים לרעה במחשב – אלו עבירות הסייבר

ישנה מניפה רחבה של עבירות שניתן לבצע באמצעות המחשב. אחת הדוגמאות השכיחות והמוכרות, בעיקר מהעולם העסקי, היא חדירה אל המחשב במטרה לגנוב סודות עסקיים ולהגיע אל חומרים מסווגים. עבירה שכזו יכולה לגרור אחריה עונש של מאסר בפועל המגיע לעד כ-3 שנות מאסר מאחורי סורג ובריח. חדירה אל המחשב יכולה להתבצע באמצעות שליחת לינק המוביל להורדה של תוכנת ריגול, פריצה אל תיבת המייל באמצעות סיסמא, כניסה אל חשבון הפייסבוק במטרה לקרוא התכתבויות וכן הלאה.

עבירות נוספות המתבצעות באמצעות המחשב הן עבירות המין. לאחרונה עלו שוב ושוב לכותרות ידיעות על גברים שהתחזו לסוכני דוגמניות, זאת במטרה לפתות קטינות לשלוח להם תמונות אינטימיות, זאת במטרה לספק את היצר המיני שלהם. במידה וביצעתם עבירה מסוג זה – כדאי מאד להתייעץ עם עו"ד פלילי בהקדם ולבדוק מהן האפשרויות העומודות בפניכם.

חשוב להבין כי ישנן עבירות שאינן "מיוחדות" לפלטפורמת האינטרנט, אך בעת שהן מבוצעות דרכה, הן נחשבות כפליליות לכל דבר ועניין. כך לדוגמא עם עבירות הסחיטה באיומים. אדם אשר באמצעות תוכנת מסרים לרבות צ'אט או באמצעות תיבת הדואר האלקטרוני סוחט אדם אחר, מבצע עבירה.

מידע נוסף שיכול לעניין אתכם
עורך דין לענייני סכסוך שכנים
עורך דין לענייני סכסוך שכנים: פתרון סכסוכים מבחינה משפטית
אין מי שלא רוצה לשמור על שכנות טובה עם אלה...
מסמך הסכם מכריע בין ספק והלקוח
חוזה ספק לקוח דוגמא הוא מסמך מכריע המתאר את ההסכם...
כל שינוי הוא התחלה חדשה, בעיקר הגירה
הגירה היא מהלך מאוד משמעותי וקשה בחיים, גם כאשר ההגירה...
עורך דין לענייני תעבורה
עורך דין לענייני תעבורה
תעבורה ותחבורה הן נושא מורכב אף כואב במיוחד בארץ. נפח...
מענה טלפוני לעורכי דין (שירות הודעות)
כאנשי מקצוע משפטיים, עורכי דין עוסקים ללא הרף במשימות שונות...
עו"ד אתי חסיד: תגן על הזכויות שלכם ותילחם בשבילכם
עורך דין הטרדה מינית הטרדה מינית הינה מושג כללי והיא מתייחסת...
בר עמית - גרפולוג
כתב יד וגרפולוג בעידן המודרני הכל הופך לדיגיטלי. בין אם מבחן...
שיתופי פעולה בין עורכי דין וחוקרים פרטים
בתחום החוק והסדר, השותפות בין עורכי דין וחוקרים פרטיים התגלתה...
מתי כדאי לפנות למשרד חקירות
שירותי חקירות פרטיות קיימים כבר מאות שנים, עוד מימי קדם...
לשון הרע בפייסבוק
משרד עורכי דין – שנותן לכם שירות במגוון תחומי חיים
ליווי של עורך דין מקצועי יכול לעזור לכם בכל מיני...
דילוג לתוכן