ייפוי כח מתמשך – דגשים לבחירת מיופה הכח

ייפוי כח מתמשך – דגשים לבחירת מיופה הכח
קרדיט: freepik

כאשר אנו עורכים ייפוי כח מתמשך, אנו מפקידים בידיו של מיופה הכח את ניהול חיינו וסומכים עליו שידאג לטובתנו. לכן, הבחירה במיופה הכח חייבת להיות מרצון חופשי ומשיקולים ענייניים בלבד. במאמר זה, נסביר מהו ייפוי כח מתמשך, נצביע על מספר דגשים לבחירה נכונה של מיופה הכח ולבסוף, את חשיבותו של עורך הדין בפרוצדורה זו.

הקדמה

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי באמצעותו נוכל למנות אדם אחד, או מספר אנשים, אשר יפעלו בשמנו ולטובתנו, כאשר לא נהיה עוד בעלי כשירות משפטית. הליך זה נועד להוות חלופה למינוי אפוטרופוס המתקיים בבית המשפט ובמסגרתו השופט הדן בבקשת המינוי הוא זה שמחליט מי ידאג לרווחתנו.

ייפוי כח מתמשך יכול להעניק סמכות מקיפה למיופה הכח לטפל בכל היבטי החיים, או להיות ספציפי מאוד. כך למשל, ניתן לערוך ייפוי כח מתמשך לנושאים רפואיים בלבד או לענייני רכוש. עוד חשוב לציין, כי נתונה לממנה, כל עוד הוא צלול בדעתו, הזכות לבטל את ייפוי הכח אם שינה את דעתו. כמו כן, יוכל הוא למנות מיופה כח אחר או נוסף, לשנות את היקף הסמכויות שלו, להוסיף הנחיות למיופה הכח לביצוע סמכויותיו ועוד.

עריכת ייפוי כח מתמשך הוא צעד חשוב מאוד שיכול להבטיח לכם שקט נפשי, אך על מנת שעתידיכם יהיה אכן בידיים הנכונות, בחירת מיופה הכח חייבת להיעשות בחוכמה ובזהירות, על מנת לוודא כי אתם מפקידים את טובתכם בידי האדם המתאים.

דגשים לבחירת מיופה הכח

אין ספק כי מדובר בהחלטה לא פשוטה, להלן כמה דגשים אשר יסייעו לכם בבחירת מיופה הכח המתאים:

  1. יחסי אמון: יש לבחור במי שאתם רוכשים לו כבוד ואמון רב ובטוחים כי בבוא היום הוא ימלא את תפקידו במסירות, בתום לב ועל פי ההנחיות שקבעתם עבורו בייפוי הכח.
  2.  שיקולים ענייניים: מינוי מייפה כח היא החלטה משמעותית מאוד אשר תשפיע באופן דרמטי על עתידכם ולכן, יש לבחור באדם המתאים לכך בכל פרמטר ולא על מנת לרצות מישהו, או להימנע מפגיעה ברגשותיו.
  3. כישורים וזמינות: שאלו את עצמכם האם האדם שאתם שוקלים למנות כמיופה כח מתנהל באופן אחראי בחייו, האם הוא יהיה מסוגל לקבל החלטות טובות בעניינכם וכן האם אורח ושגרת חייו מאפשרים לו להיות זמין למילוי התפקיד בבוא העת.
  4. הסכמת מיופה הכח: יש לוודא כמובן כי מיופה הכח מסכים למלא תפקיד זה וכי הסכמתו היא כנה וחופשית ואינה מתוך חוסר נוחות, תחושת מחויבות או רצון שלא לפגוע בכם.

פנייה לעורך דין

לאור ההשלכות המהותיות של ייפוי כח מתמשך על עתידו של מייפה הכח, נקבע בחוק כי עריכת ייפוי כח מתמשך תיעשה אצל עורך דין בלבד, בין אם על-ידי עורך דין הסכם ממון ובין אם על-ידי עורך דין העוסק במשפט אזרחי, שעבר הכשרה ייעודית בתחום זה מטעם האפוטרופוס הכללי.

נציין, כי כאשר המסמך עוסק אך ורק בנושאים רפואיים, קיימת אפשרות לפנות לבעלי מקצוע אחרים כגון רופא או פסיכולוג, אולם בכל מקרה, נכון יהיה לקבל ייעוץ משפטי מקצועי טרם נוקטים בצעד זה. זאת על מנת להכיר את מלוא ההשלכות, האפשרויות המשפטיות וביצוע פעולות נוספות משלימות לעריכת ייפוי כח מתמשך, ביניהן, מינוי תומך החלטות ועריכת צוואה. לכן, מרבית הציבור מעדיף לפנות לעורך דין בסוגיה זו, גם כאשר ייפוי הכח המתמשך עוסק רק בעניינים רפואיים.

מה בין תומך החלטות לבין ייפוי כח מתמשך?

הנושא של ייפוי כח מתמשך מדובר רבות בעת האחרונה ורבים תוהים מתי יש בו צורך ואילו מתי מינוי תומך החלטות הוא האפשרות המתאימה יותר. ובכן, כפי שנסביר להלן, מדובר למעשה בשני כלים משפטיים המשלימים זה את זה.

מינוי תומך החלטות

זהו הסדר משפטי המיועד לאדם בגיר, אשר יכול לקבל החלטות בעצמו, כלומר, הנו כשיר משפטית, אך הוא זקוק לעזרה במימוש החלטותיו, למשל בהבנת מידע או באיסוף מסמכים. מינוי זה נעשה על ידי בית המשפט לענייני משפחה, על פי בקשה שהוגשה לו על ידי אותו אדם הזקוק לתמיכה. אם הבקשה תתקבל, יינתן צו מינוי ובו יקבעו סמכויותיו של תומך ההחלטות, למשל: קבלת מידע באשר לזכויות הנתמך מגופים שונים כמו קופת חולים, בנק והמוסד לביטוח לאומי. יודגש, כי תומך החלטות אינו מחליף את שיקול דעתו של הנתמך וכל תפקידו הוא לסייע לו ביישום החלטותיו. על כן, במקרה שבו הנתמך מאבד את כשירותו המשפטית, אין כל תוקף למינוי.

האחד משלים את השני

עריכת ייפוי כח מתמשך נועדה כאמור לתת לנו מענה כאשר אנו מאבדים את כשירותנו המשפטית. אז, מיופה הכח נכנס בנעלינו בנושאים בהם קיבל הסמכה לכך בייפוי הכח. לעומת זאת, תומך החלטות אינו מקבל החלטות עבורנו, אלא רק מסייע לנו במימושן. לכן, מן הרגע שבו אין אנו עוד כשירים משפטית, מסיים תומך החלטות את תפקידו והמינוי פוקע. לאור זאת, מדובר בשני כלים משפטיים המשלימים זה את זה, אשר כל אחד מיועד לתקופה אחרת בחיינו. משכך, חשוב לערוך ייפוי כח מתמשך אשר יכנס לתוקפו אם נגיע למצב של אי כשירות משפטית. כמו כן, אם בשלב כלשהו נחוש כי אנו זקוקים לסיוע ביישום החלטותינו, נוכל לפנות לבית המשפט בבקשה למינוי תומך החלטות.

בחירת מיופה הכח או התומך

במסגרת ייפוי כח מתמשך, אנו מוסרים למעשה את שיקול הדעת לאדם אחר, אשר ינהל את ענייננו. הוא זה אשר יקבל החלטות עבורנו כאשר לא נוכל לעשות כן. משכך, עלינו לבחור בקפידה רבה את מיופה הכח. עליו להיות אדם אמין ומהימן, מסודר ואחראי, מישהו שאנו סומכים עליו באופן מלא, אשר מעוניין ויש לו את היכולת והפניות לדאוג לנו אם וכאשר יגיע היום לכך.

ומה בדבר בחירת תומך החלטות? במצב זה שיקול הדעת נותר בידינו ותפקידו של תומך ההחלטות הוא רק לסייע לנו ולא לקבל החלטות עבורנו. יחד עם זאת, יש לזכור כי מינוי זה מעניק לתומך הרשאות שונות כדי שיוכל למלא את תפקידו. לכן, גם כאן חשוב מאוד כי התומך יהיה אדם עמו יש לנו יחסי קרבה ואמון וכי אין בליבנו כל חשש כי הוא ינצל לרעה את מעמדו.

מאמר זה מהווה תוכן פרסומי. אין באמור בו בכדי להוות יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.

מידע נוסף שיכול לעניין אתכם
עו"ד אתי חסיד: תגן על הזכויות שלכם ותילחם בשבילכם
עורך דין הטרדה מינית הטרדה מינית הינה מושג כללי והיא מתייחסת...
עו"ד נזקי גוף
נפגעתם במהלך תאונה ואינכם יודעים אל מי עליכם לפנות? אתם...
מתי כדאי לפנות אל עורך דין לשון הרע?
בחיי היומיום רוב האנשים לא חושבים על כך ששמם הטוב...
מהי בעצם תביעת נזיקין?
תביעת נזיקין מוגשת בעקבות כל נזק מכל סוג שהוא שנגרם...
התפטרות בשל נישואין או גירושין – פיצויי פיטורין
על פי חוק, אין אפשרות להתפטר ולקבל כספי פיצויים למעט...
מתי צריך עו"ד פלילי
כל מי שמואשם בעבירה פלילית, מן הסתם חשוב שיצטייד בהקדם...
עורך דין לענייני משפחה תל אביב
לקבל פיצוי בעקבות הרשלנות
על אף שרבים מאמינים שמקרי רשלנות רפואית כרוכים אך ורק...
כל היתרונות בהעסקת מומחים זרים
הטכנולוגיה, העִיּוּר, התיעוש והמודרניזציה הגלובלית, שברו את החומות שהגבילו עובדים...
עריכת הסכם גירושין בכרמיאל
הסכם פשרה בנישואין הוא חוזה גירושין המפצל את הרכוש וההתחייבויות שבבעלות בני...
פנייה לשירותיו של עורך דין תאונות דרכים תוכל לשנות את התמונה לטובתכם
כשאדם עובר תאונה חלילה, הדבר הראשון שעליו לעשות הוא לפנות...
דילוג לתוכן