התפטרות בשל נישואין או גירושין – פיצויי פיטורין

התפטרות בשל נישואין או גירושין – פיצויי פיטורין
credit: canva.com

על פי חוק, אין אפשרות להתפטר ולקבל כספי פיצויים למעט נסיבות מסוימות המצוינות בתקנות. ביניהן, התפטרות בשל נישואין או גירושין, או ליתר דיוק – התקת מקום מגורים בגין סיבה זו. לא כל שינוי במצב המשפחתי יזכה את העובד באפשרות להתפטר בדין מפוטר, מסיבה זו חשובה להתייעץ עם עורך דין המתמחה לדבר כדי לראות אם ישנה זכאות לפיצויי פיטורין .

זכויות המגן הקוגנטיות

זכויות העובדים מעוגנות בשלושה מקורות ברורים: חקיקת מגן, הסכמים קיבוציים כמו גם חוזי עבודה אישיים. זכויות הנובעות מחקיקת המגן נחשבות לזכויות קוגנטיות שלא ניתן להתנות עליהן, גם לא בידי העובד. ניתן רק להוסיף עליהן כדי לשפר את תנאי תעסוקתו של העובד.

חקיקת המגן מספקת רף מינימלי של זכויות בהתאם לקבוע בחוק, אשר חלות מתחילת ההליך לקבלה לעבודה ועד לסיום יחסי העבודה. אחד החוקים המשמעותיים הנוגעים לעניין זה הוא חוק פיצויי הפיטורים אשר אומר כי עובד שצבר ותק של שנה לפחות במקום עבודה זכאי לפיצויי פיטורים באם פוטר. אלו יחושבו על פי המשכורת האחרונה כפל שנות הוותק שצבר.

מתי עובד זכאי לפיצויי פיטורים?

במילים אחרות, כל עוד עובד בעל וותק של שנה לפחות פוטר ממקום עבודתו, הרי שהחוק מעגן לזכותו את הזכאות לקבלת פיצויי פיטורים. אך מה אם העובד החליט להתפטר מיוזמתו? כאמור, ישנן נסיבות בהן החוק יזכה את העובד ויחזיק לזכותו את האפשרות לקבל פיצויי פיטורים גם אם לא פוטר בידי המעסיק אלא החליט להתפטר בעצמו.

בעגה המשפטית זה נקרא "התפטרות בגין מפוטר". מדובר במצב המתאפשר בעקבות מספר תנאים, לרבות:

  1. הרעה בתנאי עבודה
  2. מצב בריאותי (גם של בני משפחה)
  3. טיפול בילדים
  4. העתקת מקום מגורים בנסיבות מסוימות (לרבות לרגל נישואין או גירושין)

לא כל התפטרות בעקבות נישואין או גירושין תיחשב אוטומטית להתפטרות בדין מפוטר, ועל כן על העובד לבדוק אם בנסיבות נתונות אכן מגיעים לו פיצויי פיטורים על פי חוק.

כיצד יודעים אם עובד אכן מחזיק בזכאות לקבלת פיצויי פיטורים על פי חוק?

מסתכלים על חוק פיצויי הפיטורים. סעיף 8(1) אומר כי אם העובד החליט להתיק את מקום מגוריו עקב נישואין לישוב בישראל בו מתגורר בן זוגו, תיחשב התפטרות זו להתפטרות בדין מפוטר כך שיהיה העובד זכאי לפיצויי פיטורים. התקנות מתנות את הזכאות בנסיבות אלו, במספר תנאים:

  1. על המרחק בין מקום המגורים החדש למקום המגורים הקודם להיות לפחות 40 ק"מ
  2. על מקום המגורים החדש להיות רחוק יותר ממקום העבודה בהשוואה למקום המגורים הקודם

לשם דוגמה, אם עובד עוזב את עבודתו ומגוריו בתל אביב על מנת לעבור לגור עם אשתו החיפאית, הרי שיש אפשרות שיהיה זכאי לפיצויי פיטורים באם התפטר בעקבות המעבר.

באילו מקרים התפטרות בגין גירושין תזכה בפיצויי פיטורים?

יש לציין כי חוק פיצויי פיטורים לא באמת מזכיר במפורש את הזכאות עבור פיצויי פיטורין בנסיבות התפטרות בשל גירושין, אך כן יש משהו בסעיף 8(3). לפיו, יש אפשרות לקבוע נסיבות נוספות בהן התפטרות העובד עקב התקת מקום מגוריו תיחשב להתפטרות בדין מפוטר ותזכה אותו בפיצויי פיטורין. מכוחו של סעיף זה, התקנות מספרות כי אם התפטר בעקבות התקת מגוריו בשל גירושין, התפטרותו תזכה אותו בפיצויים.

אך על מנת לקיים את הזכאות, על העובד להתגורר במשך 6 חודשים לפחות במקום המגורים החדש, אשר רחוק ב-40 ק"מ לפחות ממקום המגורים הקודם.

יש שיגידו כי החוק מכיר בכך שהתפטרות ממקום העבודה לא בהכרח מתרחשת כי העובד רוצה לעזוב אלא כי הוא פשוט משנה את נסיבות חייו כך שזה פשוט הגיוני יותר לעזוב את מקום העבודה. כמו במקרים של התקת מקום מגורים בעקבות שינוי מצב משפחתי. לא כל התקת מקום מגורים תקים זכות עבור פיצויי פיטורין, אך התקנות מגדירות מתי כן והתייעצות עם עורך דין עשויה לשפוך עוד אור על הנושא.

שינוי סטטוס משפחתי

כשמדובר בהליכי גירושין, יש לזכור כי עשויה להתרחש חלוקה מחדש של רכוש, לרבות משמורת ילדים והסדרי ראיה, כך שהדבר עשוי להשפיע על הסדרי התעסוקה של בני הזוג הנפרדים. לשם דוגמה, יכול להיות שאחד מבני הזוג יבחר לעבור לגור במקום מגורים מרוחק יותר ממקום המגורים הנוכחי שלו, לרבות מקום התעסוקה. מה שיעורר את האפשרות לעזוב ולהתחיל מחדש במקום החדש, או פשוט לסיים פרק ישן במקום הקודם.

כהמחשה, הדבר יכול לקרות כאשר אישה מתגרשת ומעוניינת לעבור לגור ליד הוריה וקרובי משפחתה על מנת לקבל סיוע בגידול הילדים. דוגמה נוספת, היא כאשר בני הזוג מחליטים למכור את דירת המגורים המשותפת ומחליטים לגור בדירות מרוחקות ממקום התעסוקה הנוכחי.

הסימוכין בחוק

ההכרה בהתפטרות בדין פיטורין לאחר גירושין מתבססת על שילוב הנחיות סעיף 8(3) לחוק פיצויי פיטורים עם תקנה 12(ז) לתקנות פיצויי פיטורים. סעיף 8(3) אומר כי יראו התפטרות כפיטורין, אם מדובר בהתקת מגורים מסיבות אשר לא נקבעו בתקנות אך עדיין מצדיקות את התקת מגוריו של עובד. תקנה 12(ז) מוסיפה ואומרת, כי התפטרות של עובד תיחשב לפיטורין על פי סעיף 8(3) לחוק אם העובד התפטר בעקבות גירושין והתיק מקום מגוריו ליישוב בישראל במרחק 40 ק"מ לפחות ממקום המגורים הקודם. זאת, באם התגורר ביישוב החדש לפחות 6 חודשים.

אם נרצה לסכם זאת באופן מספרי, על העובד לקיים 3 תנאים מצטברים על מנת להחזיק בזכאות לבצע התפטרות בדין פיטורין:

  1. ההתפטרות עצמה היא בגין גירושין
  2. מקום המגורים החדש נמצא במרחק של 40 ק"מ לפחות ממקום המגורים הקודם
  3. העובד התגורר בו לפחות חצי שנה

על העובד להוכיח כי הוא מקיים את שלושת התנאים הללו בפני המעסיק. אם המעסיק מסרב לשלם לעובד פיצויי פיטורים לעובד אפשרות להגיש תביעה בפני בית הדין לעבודה בנושא זה. גם במסגרת הליך התביעה על העובד להוכיח את קיומם של שלושת התנאים המצטברים. מסיבה זו חשוב להתייעץ עם עורך דין על מנת לדעת שיש צורך לקיימם וכדי לקבל סיוע ועזרה בהוכחתם.

טיפים לקבלת פיצויי פיטורים

על העובד להראות כי ההתפטרות היא בשל הרצון לשנות את מקום המגורים בעקבות הגירושין. הרעיון הוא להציג בפני המעסיק את הקשר הסיבתי בין ההתפטרות לבין הרצון לשנות את מקום המגורים. באם קיימת סיבה אחרת להתפטרות, יכול להיות שהיא פשוט לא תיחשב כפיטורין. מסיבה זו חשוב להתייעץ עם עורך דין על מנת לדעת כיצד להציג את סיבת ההתפטרות כמו שצריך למעסיק, במידה והיא לגיטימית ומהימנה.

טיפ נוסף הוא להתיק את מקום המגורים מייד לאחר הגירושים על מנת לבסס קשר סיבתי ביניהם להתקת מקום המגורים. גם בהינתן שיהוי קל בהתקת מקום המגורים ניתן להגיש נימוק סביר על מנת לאשש את התביעה לתשלום פיצויי פיטורים.

למידע נוסף על נושא זה וקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר עם משרדנו, אשר מייעץ ומייצג לקוחות מעל לשני עשורים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

מידע נוסף שיכול לעניין אתכם
עו"ד אתי חסיד: תגן על הזכויות שלכם ותילחם בשבילכם
עורך דין הטרדה מינית הטרדה מינית הינה מושג כללי והיא מתייחסת...
עו"ד נזקי גוף
נפגעתם במהלך תאונה ואינכם יודעים אל מי עליכם לפנות? אתם...
מתי כדאי לפנות אל עורך דין לשון הרע?
בחיי היומיום רוב האנשים לא חושבים על כך ששמם הטוב...
מהי בעצם תביעת נזיקין?
תביעת נזיקין מוגשת בעקבות כל נזק מכל סוג שהוא שנגרם...
התפטרות בשל נישואין או גירושין – פיצויי פיטורין
על פי חוק, אין אפשרות להתפטר ולקבל כספי פיצויים למעט...
מתי צריך עו"ד פלילי
כל מי שמואשם בעבירה פלילית, מן הסתם חשוב שיצטייד בהקדם...
עורך דין לענייני משפחה תל אביב
לקבל פיצוי בעקבות הרשלנות
על אף שרבים מאמינים שמקרי רשלנות רפואית כרוכים אך ורק...
כל היתרונות בהעסקת מומחים זרים
הטכנולוגיה, העִיּוּר, התיעוש והמודרניזציה הגלובלית, שברו את החומות שהגבילו עובדים...
עריכת הסכם גירושין בכרמיאל
הסכם פשרה בנישואין הוא חוזה גירושין המפצל את הרכוש וההתחייבויות שבבעלות בני...
פנייה לשירותיו של עורך דין תאונות דרכים תוכל לשנות את התמונה לטובתכם
כשאדם עובר תאונה חלילה, הדבר הראשון שעליו לעשות הוא לפנות...
דילוג לתוכן