בעילה אסורה בהסכמה – מה זה, מה הענישה על כך וכיצד מתמודדים עם טענה לעבירה זו

בעילה אסורה בהסכמה – מה זה, מה הענישה על כך וכיצד מתמודדים עם טענה לעבירה זו
קרדיט: unsplash

כמעט מדי שבוע, לצערנו, אנחנו נחשפים לשורה ארוכות של עבירות מין אשר מתבצעות ברמות שונות וגורמות אצלנו, בצדק, לזעזוע קשה. במקרים רבים מדובר על עבירות מין המתבצעות תחת אלימות, לא פעם אנחנו נחשפים לעבירות שמתבצעות בקרב אנשים שהכירו זה את זה, או היו בתהליך היכרות.

מה שרבים מאיתנו לא תמיד מודעים אליו הוא, שקיים מדרג של עבירות מין ולא כל העבירות נמדדות ונחשבות באותה חומרה. נכון שכל עבירה היא עבירה, ובאופן טבעי מדובר על מקרים לא נעימים והרבה פעמים קשה, בוודאי לקורבן, אך גם למי שנחשף אליהן דרך התקשורת או בדרכים אחרות, אך הדין הפלילי שעוסק בעבירות מין לא מתייחס לכל העבירות בצורה דומה, בגלל אופי המקרה והחומרה שלו.

דוגמא לכך אנחנו יכולים לראות במקרה של בעילה אסור בהסכמה. אנשים שאינם מכירים את הדין הפלילי, נוטים לחשוב שמדובר במקרה אונס ועל כן העונש צריך להיות החמור ביותר במדרג הענישה. אך זה לא כך, שכן מדובר על שני מקרים שונים ומכאן גם ההתייחסות אליהם, בענישה ובהיבטים אחרים.

מה זו בעילה אסורה בהסכמה?

על פי החוק (סעיף 346 לחוק העונשין) בעילה אסורה בהסכמה היא עבירת מין, אשר מוגדרת כהחדרת איברי מאיברי הגוף או חפץ מסוים אל איבר המין הנשי. יחד עם זאת, למרות שהיא מוגדרת כפעולה שהתבצעה בהסכמה, עדיין מדובר על עבירה מאחר והיא מתייחסת לשני מצבים:

ראשית, מצב בו לאישה מלאו 14 שנה וטרם מלאו 16, היא איננה נשואה למי שביצע את העבירה או אם מדובר באישה שהיא מעל 16 אך מתחת 18, והפעולה התבצעה תוך ניצול יחסי מרות, תלות, ענישה או תוך הבטחת שווא לנישואים עתידיים. במקרה זה, העונש הוא חמש שנות מאסר.

שנית, במקרים בהם לאישה מלאו 18, ומי שביצע את העבירה, ניצל יחסי מרות בעבודה, שירות צבאי, הבטחת שווא לנישואים או התחזות לגבר פנוי, למרות היותו נשוי. במקרים אלו, העונש הוא שלוש שנות מאסר.

חשוב לציין, אם לאישה טרם מלאו 14 ובוצע מקרה דומה, אזי שהוא לא מוגדר כבעילה אסורה בהסכמה, גם אם היא הסכימה לו, אלא הוא נחשב לאונס סטטוטורי והתייחסות אליו תהיה כאל אונס. אם מדובר על חדירה של איבר המין הגברי או חפץ מסוים, לא לאיבר המין הנשי אלא לפי הטבעת, אז הוא ייחשב כמעשה סדום (סעיף 347 בחוק העונשין).

ההבדלים במושגים ובניסוחים הם חשובים מכמה סיבות:

סיבה ראשונה, בהתאם לסוג העבירה באופן ספציפי, אפשר לכתוב את כתב האישום ולהגיש אותו בבית המשפט. אם הוא יוגש בצורה שגויה על בסיס דיווח לא נכון (למשל, הגדרה של בעילה אסורה בהסכמה כאונס) אזי שהשופט יכול לבטל את התיק והחשוד ישתחרר מבלי שיעמוד לדין.

סיבה שנייה, כפי שאפשר לשים לב, לכל עבירה יש עונש מסוים, מוגדר בצורה ברורה. כך הפרקליטות תבחן אותה וכך גם השופט יתייחס אליה. סביר להניח שגם עורך דין פלילי שייצג את החשוד, ירצה להפחית ככל שניתן את חומרת העבירה בשביל שהלקוח שלו לא יקבל עונש חמור מדי.

כיצד עורך דין פלילי יכול לעזור לחשוד?

כמו בכל מקרה אחר, גם במקרה של עבירות מין זכאי החשוד להגנה מצד עורך דין פלילי שמתמחה בייצוג חשודים בעבירות אלו. מטרתו תהיה להגן על הלקוח שלו, להפריך את טענות התביעה, לנסות ולהוכיח שהממצאים בתיק אינם חד משמעיים או לחילופין, התקבלו בצורה לא חוקית, ואם כל זה לא עוזר, אז לנסות ולהגיע לעסקת טיעון שתקל עם הלקוח שלו.

מידע נוסף שיכול לעניין אתכם
עו"ד אתי חסיד: תגן על הזכויות שלכם ותילחם בשבילכם
עורך דין הטרדה מינית הטרדה מינית הינה מושג כללי והיא מתייחסת...
עו"ד נזקי גוף
נפגעתם במהלך תאונה ואינכם יודעים אל מי עליכם לפנות? אתם...
מתי כדאי לפנות אל עורך דין לשון הרע?
בחיי היומיום רוב האנשים לא חושבים על כך ששמם הטוב...
מהי בעצם תביעת נזיקין?
תביעת נזיקין מוגשת בעקבות כל נזק מכל סוג שהוא שנגרם...
התפטרות בשל נישואין או גירושין – פיצויי פיטורין
על פי חוק, אין אפשרות להתפטר ולקבל כספי פיצויים למעט...
מתי צריך עו"ד פלילי
כל מי שמואשם בעבירה פלילית, מן הסתם חשוב שיצטייד בהקדם...
עורך דין לענייני משפחה תל אביב
לקבל פיצוי בעקבות הרשלנות
על אף שרבים מאמינים שמקרי רשלנות רפואית כרוכים אך ורק...
כל היתרונות בהעסקת מומחים זרים
הטכנולוגיה, העִיּוּר, התיעוש והמודרניזציה הגלובלית, שברו את החומות שהגבילו עובדים...
עריכת הסכם גירושין בכרמיאל
הסכם פשרה בנישואין הוא חוזה גירושין המפצל את הרכוש וההתחייבויות שבבעלות בני...
פנייה לשירותיו של עורך דין תאונות דרכים תוכל לשנות את התמונה לטובתכם
כשאדם עובר תאונה חלילה, הדבר הראשון שעליו לעשות הוא לפנות...
דילוג לתוכן