בכדי שבעת הסתלקותנו מהעולם, נוכל לבחור מי יהיו האנשים שיקבלו את הרכוש שהותרנו אחרינו וכמה יקבל כל אחד, ישנה חשיבות גבוהה מידי לכתיבת צוואות. בכדי שאותן צוואות יהיו כתובות באופן תקין ולא יקרה מצב שיצרו סכסוכים בין היורשים שלנו בעקבות טעויות בצוואה, מאוד חשוב שאותן צוואות גם יערכו בצורה נכונה וברורה. בשביל שזה יקרה, חשוב להתייעץ עם עורך דין המתמחה בנושא צוואות ולקבל את השירותים שלו בתחום עריכת צוואות. אז נכון שזה לא נעים להתעסק במחשבות של מה יקרה אחרי שנסתלק מהעולם, בטח לא בגילאים צעירים יחסית, אבל תמיד חשוב להיות מוכנים לכל מקרה שלא יהיה ולדעת שבעת לכתנו, האנשים בהם בחרנו יקבלו את הרכוש שלנו באשר הוא והחלוקה תתבצע על פי הדרך שאנחנו קבענו. כך שגם אם אנחנו לא עשירים גדולים ולא צברנו רכוש רב במהלך חיינו, עדיין יש חשיבות גבוהה לקיומה של צוואה.

צוואות – הסוגים השונים

החוק במדינת ישראל מכיר בסוגים שונים של צוואות: צוואות בעדים, צוואות בכתב יד (אינן מצריכות עדים), צוואות בעל פה וצוואות בפני הרשות. הצוואה הנפוצה ביותר והמומלצת ביותר היא צוואה בפני עדים. מדובר בצוואה הנערכת במשרד עורך דין אצל עורך דין מנוסה בתחום של צוואות, הכתבה קבלה את שמה מהסיבה שחתימתה מתבצעת בפני שני עדים, אשר אמורים לחתום על הצוואה ולאשר בכך שהאיש העומד מאחורי הצוואה, חתם עליה מרצונו. ניתן להפקיד צוואות בכתב אצל הרשם לענייני ירושה, שם היא כנראה תישמר בצורה הטובה ביותר ובמידה והיא תקינה תקבל בבוא העת תוקף משפטי. הצוואה חייבת להיעשות על ידי אדם כשיר משפטית והוא לא קטין, לא אדם הלוקה בשכלו ולא אדם אשר מסיבה כלשהי לא מבין את משמעות מעשיו. צוואות שכאלו לא יהיו קבילות משפטית.

צוואות – מה קורה כשאין צוואות

על פי חוק הירושה, אנשים אשר לא יכתבו צוואות, הירושות שלהם יחולקו על פי אותו החוק בין בני הזוג שלהם ובין הילדים שלהם אך גם נכדים, הורים ודודים יכולים להיות שותפים לקבלת הירושה. במידה והם לא היו נשואים ואין להם גם ילדים. החוק הוא זה שיקבע כיצד יחולק הרכוש שלהם בין בני המשפחה שלהם על פי מידת קרבתם, עניין חלוקת הרכוש באין צוואות יסתעף אף יותר אם אין לנפטר גם בני משפחה. במקרה כזה מי שירש את הרכוש של המנוח תהיה המדינה. הירושה תשמש את המדינה למטרות כמו: חינוך, מדע, בריאות וסעד. חשוב לציין שבכדי להימנע ממצב כזה החשיבות של כתיבת צוואות היא גבוהה לאין שיעור, ניתן לצוות את הרכוש בצוואה לכל אדם, גוף או ארגון ואין זאת חובה להעביר את הירושה דווקא לקרובי המשפחה של אותו האדם אם הוא לא חפץ בכך.

צוואות – צוואות נוטריונית

אחת האפשרויות לעריכת צוואות היא על ידי צוואה בפני רשות. צוואות נוטריונית הינן צוואות אשר אושרו על ידי נוטריון אשר בתוקף סמכותו ככזה, מאשר שאותן צוואות אכן נקראו בפני מצוויהם וכי המצווים אכן הצהירו כפי האמור בצוואה. צוואות מהסוג הזה צריכות להיות מנוסחות בקפידה ונטולות מפגמים, הן צריכות להיות ברורות, כיוון שבמקרים שהן לא יהיו כאלו הן עלולות להיות מפורשות בצורה לא מדויקת והתוצאות של כך יכולות לגרור בעיות רבות. לסיכום, ניתן להגדיר צוואות נוטריוניות כצוואות אשר נערכות ונחתמות בפני נציגי רשות אשר אין להם אינטרסים, אבל יחד עם זאת הם מייצגים את מערכת החוק והמשפט כמו נוטריונים.