קבלת אזרחות ישראלית לאזרח זר

קבלת אזרחות ישראלית לאזרח זר
מקור FREEPIK

לאזרחים ישראלים אשר נולדו בישראל להורים ישראלים זה מובן מאליו כי יש להם אזרחות ישראלית. השאלה היא כיצד ניתן לקבל אזרחות למי שהוא אזרח זר? האם רק מהעובדה שהוא חי עם בן או בת זוג ישראלים? או שישנן עוד דרכים למתן אזרחות ישראלית חוץ ממקרה קלאסי זה? למשל אזרח ישראלי שהוריו חיים בחו"ל ,והוא מעוניין כי הם יגיעו ארצה והוא יהיה חייב לדעת מהן האפשרויות הקיימות בחוק שהוא יכול להשתמש בהן. למעשה קבלת אזרחות ישראלית מוסדרת בחוק האזרחות (התשי"ב) 1952 ולהלן "חוק האזרחות". חוק זה קובע מי כן זכאי לבקש אזרחות ישראלית ואילו דרישות ותנאים קיימים לקבלת האזרחות הישראלית. גם על פי חוק השבות  על פי סעיף 2 לחוק האזרחות קובע כדלקמן:" כל עולה על פי חוק השבות (תש"י 1950 ). "יהיה לאזרח ישראלי מכוח חוק השבות". הכוונה היא שכל אדם יהודי קיימת הזכות לעלות לישראל כאשר העלייה לישראל, תהיה באשרת העולה. עלייה זו, ניתן לבצע באמצעות השגרירות הישראלית בארץ שממנה מעוניין לעלות העולה, או לאחר שהעולה החדש יגיע לארץ ויפנה אל משרד הפנים.

מלבד יהודים, זכאים לעלות לישראל ולקבל אשרת עולה בן או בת זוגו של יהודי או מי שהוא צאצא של יהודי עד דור שלישי כלומר, נכד של יהודי. ישנה הפרדה לפי המחוקק בין חוק האזרחות וחוק השבות. הפרדה זו הינה בעלת מטרה אחת –  לאפשר למחוקק שיקול דעת רחב בהחלטה באם העולה החדש יקבל אזרחות ישראלית או לאץ מצב זה הופך למורכב יותר,  שבו לא כל מי שזכאי מחוק השבות יקבל אזרחות ישראלית. כאן יש לערב עורך דין הגירה אשר בקיא בחוקים ויוכל להילחם על זכות של עולה חדש המעוניין לקבל אזרחות ישראלית.   

מתן אזרחות ישראלית גם למי שאינו יהודי או למי שאינו נשוי לישראלי\ת- באילו מקרים?

לפי סעיף 9 קובע שר הפנים, כי ניתן להעניק אזרחות ישראלית לאנשים חשובים כשאר המדינה חפצה ביקרם כמו למשל: חסידי אומות העולם, אנשי רוח ומדע אנשי ספורט וכדומה. יש לציין, כי תחת סעיף זה נכללים גם בני זוג נשואים או ידועים בציבור של אזרחי ישראל אשר מבקשים גם הם לקבל אזרחות ישראלית. על פי האמנות הבינלאומיות אשר מבטיחות את חופש הנישואין וכן את איחוד המשפחות, חובה על מדינת ישראל לפעול על מנת להסדיר את מעמדם של הזרים הנשואים לאזרחים ישראלים. יש לציין כי אזרחות ישראלית אף עוברת מקשר דם כגון אזרחות אשר עוברת מהורים יהודים לילדים בלי שום קשר לארץ הלידה.

סעיף 5 לחוק האזרחות(התשי"ב 1952) מאפשר מכוח השהייה בישראל הסדרת מעמד במדינת ישראל, אך יחד עם זאת, מדובר באפשרות שמימושה הלכה למעשה עשויה להימשך זמן רב וכל הנושא הבירוקראטי הינו ארוך וסבוך. בעצם, חוק האזרחות קובע, כי אדם בגיר (מעל ל-18 שנה) שאינו אזרח ישראל יוכל לקבל אזרחות מכוח "התאזרחות" במקרים כמו: עליו להימצא במדינת ישראל במשך 3 השנים שקדמו ליום שבו ביקש להיות אזרח ישראלי כמו כן, עליו להיות זכאי לגור במדינת ישראל בישיבת קבע. מלבד זאת, מי שמבקש לקבל אזרחות ישראלית, ככל שהוא יוכיח כי כוונתו להשתקע בארץ או שהוא מתכוון להשתקע בישראל עליו לדעת את השפה העברית (על פי חוק הכניסה לישראל הנוקט במושג "במידת מה" והכוונה היא שאינו חייב לדעת את השפה העברית על בוריה). תנאי סף נוסף לקבלת אזרחות ישראלית הינה לוותר על אזרחות קודמת שבה החזיק אדם המעוניין לקבל אזרחות ישראלית.

הצהרת נאמנות למדינת ישראל

כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, המבקש יוכל לקבל אזרחות ישראלית בתנאי שיצהיר נאמנות למדינת ישראל. מדובר כאמור על הליך מדורג ויש להכין את המסמכים הדרושים וכן, לפנות ככל המוקדם אל עו"ד הגירה אשר מתמצא היטב בחוקים, מה שיעשה את ההבדל המהותי בין גירוש מישראל כשוהה בלתי חוקי ובין קבלת מעמד קבע או אזרחות ישראלית.

מידע נוסף שיכול לעניין אתכם
משרדי עורכי דין חדלות פירעון
משרדי עורכי דין חדלות פירעון
משרדי עורכי דין חדלות פירעון מייצגים לקוחות אשר מצויים בסכסוכים...
הקמת תשתית תקשורת
הקמת תשתית תקשורת - המפתח לצמיחה עסקית בעידן הדיגיטלי
בעולם העסקי המודרני, הקמת תשתית תקשורת אמינה ויעילה היא לא...
על רקע הקשיים הכלכליים, קרפור הפסיקה לשלם לספקים
ג.ל. טכנולוגיות תובעת מקרפור (קבוצת אלקטרה צריכה) כ-52 מיליון שקל,...
למה חברת הייטק חייבת עורך דין מצטיין?
חברת הייטק עשויה להיות מקור לגאווה, סיפוק אדיר ורווחים כספיים...
עו"ד אתי חסיד: תגן על הזכויות שלכם ותילחם בשבילכם
עורך דין הטרדה מינית הטרדה מינית הינה מושג כללי והיא מתייחסת...
צדק לכל אזרח
המשפט הפלילי הוא תחום משפט חיוני שמטרתו להגן על החברה...
לאיזה פיצויים זכאים נפגעי גזזת?
שנות ה-50 התאפיינו בעלייה מאסיבית של יהודים מכל העולם לארץ...
כל התשובות לגבי דרכון רומני
אם אתה אזרח רומני המתגורר בישראל וברצונך להגיש בקשה לדרכון...
כל מה שצריך לדעת על אזרחות גרמנית
לא מעט תושבים ישראליים חושבים על קבלת אזרחות גרמנית אך...
מהי ויזה הומניטרית שמאפשרת לשהות בארץ?
משרד הפנים מוסמך להנפיק אשרות ורישיונות שהייה בישראל בהתאם לחוק...
דילוג לתוכן