סחיטה באיומים – הגדרה, עונשים ומה ניתן לעשות

סחיטה באיומים – הגדרה, עונשים ומה ניתן לעשות
קרדיט תמונה: envato

סחיטה באיומים היא עברה פלילית חמורה למדי, אשר יכולה להתבטא במגוון רחב של אופנים. היא מהווה אחד משני האמצעים הקלאסיים, שבהם עבריינים משפיעים על קורבנותיהם – שוחד או סחיטה, פיתוי או איום. אם תרצו – שיטת המקל והגזר. במה מתאפיינת עבירה מסוג זה? מה החוק אומר לגביה? ומה ניתן לעשות במקרה שבו מעורבים בכך, בין אם כקורבנות או כחשודים? 

מאפיינים בולטים

במקרים של סחיטה באיומים, העבריין עשוי לנסות להשיג דברים שונים, בהתאם לנסיבות. דוגמה בולטת היא כסף, עם "פרוטקשן" כסוג סחיטה ידוע בהקשר זה. אך סחיטה באיומים עשויה להתרחש גם במטרה להשיג מגוון דברים אחרים, כולל טובות הנאה שונות. הדבר המבוקש, עשוי להיות מסוג חפץ, מעשה או הימנעות ממעשה. נקודה מרכזית נוספת, היא שאלת אופי האיום. מה העבריין מאיים שהוא יעשה, במידה והקורבן לא ייתן לו את מבוקשו? האיום עשוי להיות איום בהפעלת כוח. מבחינה זו, הפעלת כוח עשויה להראות כבר בשלב הראשון, כאמצעי האיום. אז זו עברת "סחיטה בכוח" או סחיטה בכוח ובאיומים. אגב, גם סימום או גרימה לשכרות, כחלק מהשפעה על אדם לביצוע מעשה נגד רצונו, נחשבים ל"סחיטה בכוח". סוחט עשוי לאיים באמצעות אלימות אך גם בעל פה או בכתב. הוא עשוי לאיים בכך שהוא יפעיל בהמשך אלימות או כל דבר אחר שבו הקורבן אינו מעוניין, כגון פרסום מידע מכפיש. 

איומים בביצוע דבר מה חוקי, הם לא בהכרח עברה. אם למשל נגרם לכם נזק עקב פעולה של אדם אחר, הוא מסרב לפצות אתכם ואתם מאיימים שתתבעו אותו בנידון אם לא יפצה אתכם – זהו מצב לגיטימי. לא מצב של עברת סחיטה באיומים. 

העונשים הקבועים בחוק

על פי החוק בישראל, עברה של איומים עשויה להביא לעונש של שלוש שנות מאסר. סחיטה באיומים, לעונש של עד 7 שנות מאסר וסחיטה באיומים בנסיבות מחמירות – עד 9 שנות מאסר. עד כאן, אלה העונשים המרביים שאופייניים למקרים כאלה. יכולות להיות וישנן פעמים רבות, נסיבות מקלות שמפחיתות את העונש באופן ניכר. גם היעדר עבר פלילי, בהחלט יילקח בחשבון. בית המשפט ייקח בחשבון עוד נקודות רבות, כגון חומרת האיומים ואופיים, מה התמורה שהעבריין ניסה לקבל ובכלל את הרקע למקרה הספציפי שבו מדובר. 

נושא מורכב – חשוב להתייעץ

כמו נושאים משפטיים רבים אחרים, מדובר למעשה בתחום מורכב למדי. למי שמעורב בנסיבות כאלה באופן אישי, מאמר קצר בוודאי שלא יספיק וחשוב להתייעץ עם עורך דין. את מורכבות הנושא, ניתן להמחיש למשל עם ההיבט המיני. ישנו מה שנקרא מצב של סחיטה באיומים לביצוע מעשה מיני. מי שלא מתמצא בכך, עשוי לחשוב שהדבר זהה למונח סחיטה מינית או דומה למונח בעילה אסורה בהסכמה, אך זה לא מדויק. סחיטה מינית היא סחיטה באמצעות חומר מיני על הקורבן (תמונות, סרטונים) או סחיטה לביצוע מעשה מיני. הבדלים כאלה במונחים אינם דבר של מה בכך. לא מדובר רק בהיבט לשוני גרידא, מאחר שעולם המשפט מבוסס על הגדרות לשוניות מקובלות מסוג זה. כך שחשוב להבין כיצד בדיוק מוגדרת עברה כזו שבה הואשמתם או שאתם קורבן שלה. מכך נגזרות האפשרויות שעומדות בפניכם הלאה ומה שעורך הדין יוכל לעשות עבורכם. אגב, במקרה בו נחשדים בסחיטה באיומים, חשוב לדעת שהרשויות נוטות במיוחד לעצור ולהאריך מעצר. זאת, בכדי לצמצם סכנה של איום נוסף על הנסחטים לכאורה. בנוגע לכך ובכלל, עורך דין שמתמחה בנושא זה יוכל לסייע לכם. 

מידע נוסף שיכול לעניין אתכם
מה מוגדר עבירות אלימות חמורות?
עבירות אלימות חמורות הן מושג כללי המתייחס לעבירות אלימות שגרמו...
מהו הביטוח ומתי תובעים אותו
הביטוח הוא הסכם חוזי בין אדם או ארגון לבין חברת...
עורך דין מיסוי מקרקעין
הוגש נגדי כתב אישום, מה עושים?
הליכים פליליים הם נושא כאוב שלווה עמו מטענים רגשיים קשים...
ברגעים הקשים של החיים, אל תצעדו לבד
אנשים נורמטיביים מוצאים את עצמם לא פעם בסיטואציות מורכבות שלא...
עורך דין עבודה
בחירה נכונה של עורך דין- הדרך הטובה ביותר לסייע לעצמכם
אנשים רבים, במיוחד כאלה שנחשבים נורמטיביים ו"אנשים מן היישוב" שאין...
איך נדע מהי עבירה פלילית וכיצד לנהוג בהתאם
באופן רחב כולם יודעים כי המושג של עבירות פליליות מתייחס...
עורך דין פלילי - הרבה מעבר לייצוג בבית המשפט
התמונה הראשונה שעולה לגבי עורך דין פלילי היא בבית המשפט...
4
עורך דין פלילי- מתי צריך ואיך לבחור?
משפט פלילי נחשב להליך משפטי קריטי, מרתיע ומפחיד, משום שהשלכותיו...
כל מה שרציתם לדעת על לשון הרע ולא העזתם לשאול
השפעתה הרבה של לשון הרע בפייסבוק
היום בעידן הרשתות החברתיות, בזכות הקלות שאדם מן השורה יכול...
סחיטה באיומים - הגדרה, עונשים ומה ניתן לעשות
סחיטה באיומים - הגדרה, עונשים ומה ניתן לעשות
סחיטה באיומים היא עברה פלילית חמורה למדי, אשר יכולה להתבטא...
דילוג לתוכן