הטרדה מינית במקום העבודה – מה עושים?

הטרדה מינית במקום העבודה – מה עושים?

ראשית כדאי שנבין כיצד מוגדרת הטרדה מינית בעבודה.

החוק למניעת הטרדה מינית התשנ"ח – 1988 מגדיר נורמות ברורות של אסור ומותר במקום העבודה, מציב גבולות וקובע מהי סביבת עבודה בריאה ונקייה לעובדים.

החוק קובע כי הטרדה מינית בעבודה היא  אחת או יותר מהמקרים הבאים:

  • עבירת סחיטה באיומים כמשמעותה בחוק העונשין (בד"כ סחיטה באיומים מתאפיינת בשימוש בצמד המילים אם לא…אז…) כאשר המעשה שהאדם נדרש לעשותו הוא בעל אופי מיני.
  • מעשים מגונים כמשמעותם בחוק העונשין (למשל: ליטוף, חיבוק, נשיקה, מגע מיני וכו).
  • הצעות חוזרות בעלות אופי מיני המופנות לאדם אשר הראה למטריד כי אינו מעוניין בהצעות (יש לשים לב שכשהצעות אלה מוצעות תוך ניצול יחסי מרות, תלות, טיפול וכו'. מדובר בעבירה גם אם המוטרד לא הראה למטריד כי הוא אינו מעוניין בהצעותיו).
  • התייחסויות חוזרות המופנות לאדם המתמקדות במיניותו, כאשר אותו אדם הראה למטריד כי אינו מעוניין בהתייחסויות האמורות, (ושוב כשהתייחסויות אלה מוצעות תוך ניצול יחסי מרות, תלות, טיפול וכו' מדובר בעבירה גם אם המוטרד לא הראה למטריד כי הוא אינו מעוניין בהתייחסויותיו).
  • התייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למינו או למיניותו לרבות נטייתו המינית.
  • פרסום תצלום, סרט או הקלטה של אדם ללא הסכמתו, תוך התמקדות במיניותו, בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפיל את האדם או לבזותו.

במקרי ההטרדה המינית הרבים בהם טיפלתי, נתקלתי במגוון רחב של התנהגויות פוגעניות המהוות הטרדה מינית חד פעמיות, אך גם חוזרות, אשר התרחשו כמעט בכל מקום, בכל גיל ובכל מעמד או מגזר. לפעמים נדמה לי כי אנשים מוצאים במקומות העבודה קרקע פוריה למעשיים מיניים או הטרדות מיניות בשל ה"קלות" והזמינות תוך ניצול פערי גיל, מעמד בעבודה, מרות, חינוך, שירות והשגחה. ובעיקר מתוך בטחון שלא כל נפגע או נפגעת עבירה יוכלו להרשות לעצמם להתלונן ובדרך כלל  יבליגו, ישכחו, יתפטרו או "יעברו הלאה".

לכן במאמרי זה אעסוק בדרכי ההתמודדות של נפגע או נפגעת הטרדה מינית בעבודה, בכלים שעומדים לרשותם. אמליץ בחום לכל נפגעי הטרדה מינית לקרוא ולהכיר את זכויותיהם והכלים שעומדים להגנתם.

אילו כלים עומדים לרשות נפגעי הטרדה מינית בעבודה?

כאמור, כאשר הטרדה מינית מתרחשת במקום העבודה על פי רוב נפגעי העבירה יהססו מלנקוט פעולה משפטית או כל פעולה אחרת מחשש מפני ההשלכות הצפויות להם. האם יאמינו להם? האם יפגעו בהם? כיצד יוכלו להוסיף ולעבוד במקום העבודה? כשהפוגע או המטריד הוא בדרך כלל האישיות החזקה מבין השניים?  וכך מאות ואלפי נפגעי תקיפה והטרדה מינית בעבודה "מעדיפים" לשתוק ולעבור הלאה.

חשוב לדעת כבר עתה – מקומות העבודה והמעסיקים שלא אפשרו סביבה ארגונית מיטיבה עם נפגעי הטרדה מינית, שלא אפשרו מסלול אוביקטיבי לדיווח או תלונה  חשופים לתביעות אזרחיות ולכן ובהתאם להוראות החוק  במקום עבודה חייב להתקיים מנגנון דיסקרטי ויעיל לטיפול בתלונות בנושא הטרדה מינית בעבודה.

כעת אסביר מהם המסלולים העומדים לרשות נפגעי הטרדה מינית בעבודה:

בתוך הארגון – הגשת תלונה ודיווח במקום העבודה

בכל ארגון בו עובדים מעל 10 עובדים חייב המעסיק למנות ממונה על הטרדות מיניות במקום העבודה וככל שניתן ובהעדר מניעה זו צריכה להיות אישה (אגב, מינוי אחראית על הטרדה מינית במקום העבודה, "מן הפה אל החוץ" באופן טכני פורמאלי ללא הדרכה מהווה הפרת חוק).  תפקידה של הממונה לטפל באופן דיסקרטי בכל תלונה של הטרדה מינית שארעה בתוך הארגון וחובת המעביד להביא לידיעת הממונים והעובדים את דבר איסור ההטרדה המינית ולנקוט בכל האמצעים למניעת מעשי הטרדה מינית במקום העבודה.

מחוץ לארגון – המסלול הפלילי והמסלול האזרחי.

בנוסף לתלונה בתוך הארגון רשאים נפגעי הטרדה מינית במקום העבודה לנקוט בצעדים בשני מסלולים נוספים: תלונה במשטרה ו/או תביעה אזרחית.

תלונה במשטרה מחייבת את משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית נגד החשוד המטריד. בהליך שכזה ימסור נפגע העבירה את גרסתו ואף ייתכן שיידרש להליכי חקירה נוספים כגון עימות. מדובר על פי רוב בהליך מורכב וארוך, ולכן המלצתי הכנה והחמה לא לעבור את הדרך הסיזיפית הזו בלא תמיכה מקצועית משפטית ו/או של מרכזי הסיוע הרלוונטים. בעניין זה ניתן לקרוא בהרחבה במאמרי אודות תלונה במשטרה וליווי נפגעי עבירה.

לצד מסירת תלונה במשטרה רשאי נפגע העבירה להגיש בנוסף, תביעה כספית נגד הארגון ו/או נגד הפוגע בדרך כלל בביה"ד לעבודה. החוק קובע פיצוי של עד 120,000 ₪ ללא הוכחת נזק על כל מקרה ולמעלה בזה בצירוף חוות דעת רפואית על היקף הנזק. המלצתי להתייעץ עם עו"ד מיומן ובקיא בתחום בטרם תינקט כל פעולה.

לסיכום

כפי שציינתי קודם לכן – ההתמודדות עם הטרדה מינית בעבודה מורכבת  בוודאי אם מתלווה לכך הליכי בירור וחשיפה, אישית וחברתית.  הסיטואציה  אינה נוחה, מטרידה ומפחידה ומצריכה ייעוץ מקצועי מדויק, יצירתי וחכם ורצוי של עורך דין פלילי מנוסה בתחום.

כדאי לזכור כי הליכי הבירור כרוכים בהצגת הדברים, בהתמודדות עם ומול הפוגע שעל פי רוב הוא האיש החזק בארגון וסביר להניח כי יהא מלווה בעו"ד מטעמו. ולכן המלצתי לא להתמודד לבד עם הזירה המשפטית.

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא  אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי לגופו של עניין ודאי אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית ולפני נקיטה בכל פעולה אחרת.

המאמר בחסות חברת פרסום בדיגיטל  STG

מידע נוסף שיכול לעניין אתכם
ועדת ערר המכון הרפואי לבטיחות בדרכים
ועדת ערר המכון הרפואי לבטיחות בדרכים
המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) אמון על הערכת כשירותם של...
נגישות לאנשים עם מוגבלויות: הדברים החשובים שעליכם לדעת
החוק לשיוויון כולל את הזכות לנגישות - זכותם של אנשים...
עורך דין ירושה בחיפה
כיצד מגישים תביעה בבית הדין לעבודה?
עובדים שמגיעים אל מקום עבודה חדש, מצפים ליחס הולם מן...
 מתי מגיעים לכם פיצויים וממי?
כל אירוע שגורם לכם נזק יכול להיחשב כתאונה שיש לה...
אנשי מקצוע משפטיים מומחים – כל מה שחשוב לדעת
עניינים משפטיים הנוגעים להאצלת סמכות עורך דין ייפוי כוח מתמשך ממלא...
מתי יש צורך בשירותיו של עורך דין רשלנות רפואית?
ישנם לא מעט אנשים אשר חוו רשלנות רפואית שבגינה הם...
איך מתחילים הליך פשיטת רגל?
תהליך פשיטת רגל עולה על הפרק כאשר אדם פרטי או...
עו"ד לענייני עבודה
עו"ד לענייני עבודה
בשנת 1969 חוקק חוק בית הדין לעבודה. על בסיס חוק...
הבטיחו את הזכות שלכם להוריש למי שתרצו
זה נשמע לא פשוט ולא קל לדבר על הסוף בגיל...
יש מי שעומד לצידכם: איך בוחרים עורך דין תאונות עבודה?
תאונת עבודה עלולה לקרות לכל אחד ואחת מאיתנו – החלקה...
דילוג לתוכן