איך מתחלקת ירושה ללא צוואה?

איך מתחלקת ירושה ללא צוואה?
מקור FREEPIK

ירושה על פי דין, נקבעת לפי חוק הירושה התשכ"ה -1965. חוק זה, קובע כי עם פטירתו של אדם יועבר כל עיזבונו ליורשיו החוקיים. במידה  והמנוח לא ערך צוואה, חלוקת הירושה בין היורשים תהיה בהתאם לחוק הירושה. הליך זה נקרא ירושה על פי דין. זכאי לרשת את המנוח, מי שהיה בחיים בשעת פטירתו של המנוח וכן, מי שנולד בתוך 300 יום מיום הפטירה, אלא אם כן הוכח שהורתו הייתה לאחר מועד פטירת המנוח. על פי החוק המצוין בסעיפים 10-17 בפרק ב' של ירושה על פי חוק, מורה איך מתחלקת ירושה ללא צוואה ומיהם יורשי המנוח בהיעדר הצוואה. היורשים על פי חוק הם:

  • בן הזוג של המנוח סמוך לפני פטירתו
  • ילדי המוריש וצאצאי ילדי המוריש, הורי המוריש וצאצאיהם, סביו של המוריש וצאצאיהם

למעשה חלוקת הירושה, תתבצע בין הצאצאים הישירים בשווה, כך שאם מי מהם אינו בחיים בעת פטירת המוריש, חלקו יתחלק בין צאצאיו. על פי המשתמע, ירושה ללא צוואה תחולק ליורשים רבים, כאשר כל אחד יזכה בחלק קטן, אך למעשה אין זה כך. דין הירושה , קובע מעגלי קרבה, אשר מדירים במקרים רבים, קרובים רחוקים ממצבת היורשים. במידה וחלוקת הרכוש, מתבצעת בין היורשים מקרב ענף הירושה הראשון, כאמור, בן או בת הזוג זכאים ליהנות ממחצית שווי הירושה, כאשר המחצית השנייה מתחלקת בין שאר היורשים בשווה. 

מהם זכויות בן\ת הזוג בירושה ללא צוואה?

למעשה, קרוב המשפחה הראשון, אשר זכאי לרשת את המנוח הוא בן או בת זוגו. יש לציין כי מדובר בבן או בת הזוג במועד הפטירה ולא בגרוש או גרושה. יחד עם זאת, יש לדעת כי בן או בת הזוג, אינם בהכרח חייבים להיות נשואים לנפטר. על פי דין הירושה, גם לידוע או ידועה בציבור, ישנן זכויות לרשת את רכושו של המוריש. על פי חוק 11 לחוק הירושה, בן הזוג, יורש באופן מוחלט את מיטלטליו של המוריש, לרבות רכב וכל הציוד אשר קשור למשק הבית המשותף. לאחר מכן, בן או בת הזוג של המוריש, נוטל\ת מחצית משאר העיזבון. על היורשים החוקיים של המוריש, יש לדעת, כי בהתאם לדיני הירושה, לאחר פטירתו של אדם {המוריש} נכסיו עוברים ליורשיו, אבל גם חובותיו עוברים ליורשיו, עד לגובה השווי של  הירושה שקיבלו מהמנוח.

מה קורה אם למוריש לא היו ילדים או קרובי משפחה?

ישנם גם מקרים כאלה שאדם בודד ללא ילדים או קרובים נפטר. השאלה היא מי יורש את נכסיו וכספו? במידה ולא נמצא אף יורש, מדינת ישראל זכאית  לרשת אותו. הליך זה אינו נעשה מהר, היות וירושתו של נפטר ערירי, עוברת לניהולו של האפוטרופוס הכללי לביהמ"ש בישראל ונשמרת לכמה שנים, על מנת לאפשר ליורשים שאולי יתגלו עם הזמן, לרשת אותו במידה והמוריש לא ערך צוואה לפני פטירתו, המדינה תהיה זו אשר תירש את עיזבונו.

עריכת צוואה מסודרת תפתור בעיות רבות בין היורשים

עורך דין ירושה אשר עוסק בדיני משפחה, ממליץ לעריכת צוואה מסיבות של מחלוקות בירושה. צוואה שערוכה בהתאם לדרישות החוק, תבטיח את חלוקת הרכוש בהתאם לרצנו של המצווה. שנית, ירושה על פי דין, עשויה גם לגרום ליורשים במחלקות לא פשוטות ולגרום לתביעות הדדיות ודיונים בבתי המשפט לענייני משפחה. יחדד עם זאת, אנו מסיקים, כי חוק הירושה, מגדיר היטב את האופן אשר בו ירושת האדם נחלקת בין קרובי משפחתו בלבד. החוק בעצם, שומר על ירושתו של המנוח ומאפשר לירושה להישאר במשפחה.

מידע נוסף שיכול לעניין אתכם
לקבל את ההחלטות הנכונות שיחסכו הליכים משפטיים מורכבים
רבים סבורים שחוקי הירושה זהים בכל מקום, אך המציאות שונה....
שמירה על הזכויות שלכם מחייבת אסטרטגיה נכונה
גירושין מתחילים בנקודת זמן מסוימת אבל אינם מסתיימים למעשה עד...
עורך דין ירושה בחיפה
פתיחת מורשת - פתרונות ירושה חיפה
יש נושאים משפטיים שבהם אפשר לעסוק מרחוק, כלומר בצורה מקוונת...
איך מתנהלים בעסקאות נדל"ן ולמה חשוב שיהיה ליווי משפטי
החיים מפתיעים אותנו במגוון של סיטואציות בין אם בעולם הנדל"ן...
לעצור באמצע החיים לתכנון מחודש
מבט לאחור על החיים נותן לנו המון פרספקטיבה על מה...
למה כדאי לשכור עורך דין ירושה
כל כך הרבה פעמים אנחנו חושבים שלנו זה לא יקרה,...
מטבעות זהב – ירושה נוצצת
כשאנו חושבים על ירושות, בד"כ אנו חושבים על דירות, בתים,...
לא לאבד תקווה לעולם גם בעומק החובות
חייבים שנמצאים בחובות עמוקים ואינם יודעים כיצד לצאת מהם, חוששים...
דאגו ליקיריכם עוד היום
אף אחד לא אוהב לחשוב על היום שאחרי ועל הסוף...
‏"צוואות פרמיום"  - על מה מדובר?"‏
היום כבר ידוע שבכל גיל ובכל מצב, רצוי שתהיה לכם...
דילוג לתוכן