תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה – באילו מקרים ומה עושים?

תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה – באילו מקרים ומה עושים?
צילום יחצ

ההגדרה של תאונת עבודה הינה תאונה שאירעה לעובד בזמן ובמהלך העבודה ועקב עבודתו. מכאן נובע, כי תאונת דרכים שהתרחשה לעובד עקב עבודתו ותוך כדי העבודה נחשבת אף היא כתאונת עבודה. תאונת דרכים הנחשבת כתאונת עבודה הינה שכיחה למדי בקרב עובדים במקצועות הנהיגה השונים בהם: נהגי מוניות ואוטובוסים, שליחים וכו'. אולם,  החוק מרחיב את ההגדרה גם למקרים בהם אירעה תאונת דרכים בדרך למקום העבודה או בחזרה ממנו. החוק אינו חל במקרים של תאונה שאירעה בזמן הפסקה או בשל סטייה ברורה מהדרך המקובלת שאינה לצורך ביצוע העבודה.

את מי תובעים? שני אפיקי הפעולה האפשריים

תאונת דרכים שעונה על ההגדרה של תאונת עבודה כוללת שני היבטים ולכן העובד זכאי לתבוע הן את חברת הביטוח הפרטית והן את המוסד לביטוח לאומי. התביעה לביטוח הלאומי נועדה לקבלת הכרה כנפגע תאונת עבודה ולצורך מימוש הזכויות הנובעות מהכרה זו. הגשת התביעה לחברת הביטוח מבוצעת בהתאם לחוק הפיצויים וזאת במטרה לקבל פיצויים בגין נזקים שנגרמו לעובד בשל התאונה. את התביעה למוסד לביטוח לאומי יש להגיש עד שנה מיום התאונה ואת חברת הביטוח ניתן לתבוע עד שבע שנים ממועד התאונה. במידה והתביעה התקבלה ע"י המוסד לביטוח לאומי, הרי שהתובע זכאי לכל הזכויות המגיעות במקרים של תאונת עבודה וזאת במטרה לפצות את העובד על אובדן הכנסות. הזכויות מטעם הביטוח הלאומי המגיעות מתוקף ההכרה בתאונת דרכים כתאונת עבודה כוללות בין היתר: דמי פגיעה עבור מקסימום 90 הימים הראשונים, גמלת/מענק נכות, טיפול רפואי במימון הביטוח הלאומי במסגרת הרפואה הציבורית, סל שיקום ועוד.

תביעת חברת הביטוח או המוסד לביטוח לאומי – יתרונות וחסרונות

הפיצויים המגיעים לנפגע מחברת הביטוח עשויים להיות גבוהים באופן משמעותי מאלה המתקבלים מהביטוח הלאומי וזאת מאחר שהם כוללים ראשי נזק שונים ופיצוי עבור הפסדי שכר בעבר ובעתיד, סבל וכאב, עזרה של צד שלישי ועוד. בכל מקרה של כפל תביעות, יחול העיקרון שהנפגע אינו זכאי לפיצוי כפול הנובע מאותה תאונה, שכן הפיצויים אינם אמורים להביא להתעשרותו של הנפגע מעבר לכיסוי הנזקים שנגרמו לו. בהתאם לעיקרון זה, הפיצוי שיתקבל מהביטוח הלאומי יקוזז מזה האמור להתקבל מחברת הביטוח. חשוב לשים לב כי אחוזי נכות שייקבעו במסגרת התביעה לביטוח הלאומי, הינם מחייבים גם במסגרת התביעה נגד חברת הביטוח, אולם אחוזי נכות שנקבעו במסגרת תביעת חברת הביטוח, אינם מחייבים את המוסד לביטוח לאומי.

דרכי הפעולה להכרה בתאונת דרכים כתאונת עבודה

בכל מקרה שבו עובד נפגע בתאונת דרכים, חשוב לאסוף פרטים המתעדים את האירוע וזאת בהתחשב במצבו הרפואי ובמידת האפשר. הפרטים הינם חיוניים להוכחת נסיבות התאונה ולצורך ההכרה בה כתאונת עבודה. העובד זכאי להחזר עבור הוצאות פינוי באמבולנס וחשוב לשמור את המסמכים הרפואיים לצורך מסירתם בעת הגשת התביעה. יש יידע את המעסיק מוקדם ככל הניתן בדבר התאונה וזאת במטרה למנוע בעיות בנוגע לטפסים שיש לחתום עליהם ולהגישם במסגרת הפנייה לביטוח הלאומי.

קבלת ייעוץ וליווי משפטי מקצועי

על מנת לבחור נכונה בין שני אפיקי הפעולה, הרי שיש לפנות לעורך דין מומחה בתחום לשם קבלת ההחלטה הנכונה לקביעת אחוזי נכות בוועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי או בבחירה בהליך של הגשת תביעה נגד חברת הביטוח. רצוי ומומלץ לפנות לעורך דין מוקדם ככל האפשר לאחר התאונה, כך שהבחירה בין שני אפיקי הפעולה תהיה בשלב בו לא תפגענה זכויות כלשהן (כך, למשל, בחירה באפיק של הביטוח הלאומי לקביעת נכות לאחר תום שנה מאז התאונה עלולה לפגוע בהיקף הזכויות בביטוח הלאומי)..

עו"ד מומחה לתביעות נזיקין וביטוח

משרד עו"ד דביר-לוין מתמחה בתביעות נזיקין (נזקי גוף) בכל התחומים: תאונות דרכים, תאונות עבודה, תאונות תלמידים, נפילה/החלקה, תביעות ביטוח לאומי ועוד. עו"ד יורם דביר, העומד בראש המשרד, הינו בעל ניסיון של כ- 40 שנים בניהול תביעות מורכבות בתחום הנזיקין והביטוח. משרדנו רכש לעצמו שם ומעמד כמוביל בקרב ציבור עורכי הדין ומערכת המשפט וזאת בזכות ניסיון וידע מקצועיים עשירים וכישורים מוכחים בניהול תביעות בבתי המשפט ובתהליכי גישור וניהול מו"מ.

מידע נוסף שיכול לעניין אתכם
מהו הביטוח ומתי תובעים אותו
הביטוח הוא הסכם חוזי בין אדם או ארגון לבין חברת...
הכל על עיקולים ופתרונות
כל אדם או עסק פרטי שלא שילם חובות לנושים באופן...
איך לפתוח עמותה או גוף ללא מטרת רווח בישראל
הקמה של ארגון ללא כוונת רווח אם יש לכם רעיון טוב...
כל מה שצריך לדעת על הקמת עמותות ללא רווח או עם תהליך רישום חברה
הצעד הראשון בהקמת עמותה ללא מטרות הקמת עמותה ללא מטרות רווח...
מתי כדאי להתייעץ עם עורך דין לנזקי גוף?
העולם שאנחנו חיים בו הוא עולם מודרני ומפותח, אך יש...
להתגבר על סיטואציות לא צפויות בעזרת עורך דין המתאים
החיים אינם צפויים ועם יציאה החוצה מהבית (ולמעשה גם בתוך...
מהי בעצם תביעת נזיקין?
תביעת נזיקין מוגשת בעקבות כל נזק מכל סוג שהוא שנגרם...
עורך דין לענייני משפחה תל אביב
לקבל פיצוי בעקבות הרשלנות
על אף שרבים מאמינים שמקרי רשלנות רפואית כרוכים אך ורק...
כל מה שרציתם לדעת על לשון הרע ולא העזתם לשאול
השפעתה הרבה של לשון הרע בפייסבוק
היום בעידן הרשתות החברתיות, בזכות הקלות שאדם מן השורה יכול...
לקבל את המגיע לכם בעקבות תאונת דרכים
תאונות דרכים הן אירוע לא נעים בכלל, גם אם זו...
דילוג לתוכן