רשלנות רפואית ברפואה אלטרנטיבית

רשלנות רפואית ברפואה אלטרנטיבית

רפואה אלטרנטיבית או בשמה השני "רפואה משלימה" הנה רפואה שאינה מבוססת על מדע ומחקר אך בכל זאת מתקיימת כבר אלפי שנים ולה פציינטים רבים המאמינים בסגולותיה. במדינות מסוימות בעולם היא נחשבת אף יותר מהרפואה הקונבציונאלית. סוג זה של רפואה מציע מגוון רחב של טיפולים שהמשותף להם הוא האמונה כי הטיפול בחולה צריך להתמקד בנפשו ולא בגופו. חסידי הרפואה האלטרנטיבית גורסים כי קיים קשר הדוק בין גוף לנפש וכי האחד משפיע על השני. לדידם, חוליי הגוף הם ביטוי לבעיה רגשית לא פתורה. מחשבות שליליות, דכאון ועצבות מביעים את עצמם באמצעות הגוף.

ברפואה משלימה מוצעים לציבור טיפולים בשלל תחומים: הומאופתיה, דיקור סיני, רפלקסולוגיה, שיאצו, נטורופתיה, עיסויי גוף מכל מיני סוגים, טיפולי מגע, טיפולים הוליסטיים, טיפול בפרחי באך או צמחי מרפא אחרים, טיפול באמצעות שמנים, היפנוזה, טיפולים ועוד רבים וטובים. טיפולים אלטרנטיבים מוצעים לציבור הסובל משורה ארוכה של תחלואים. הנה רשימה חלקית: יתר לחץ דם, דלקות בדרכי שתן, בעיות במערכת השלד, בעיות במערכת העיכול, כולסטרול ושומנים גבוהים בדם, מחלות עור, הפחתת כאב אחרי ניתוח, אלרגיות, מחלת פרקים, קשיי נשימה, הפרעות אכילה ותזונה לקויה ועוד.

בעשורים האחרונים, לימודי רפואה אלטרנטיבית משגשגים ונפתחו מוסדות וקורסים רבים המכשירים מטפלים או מתיימרים להכשירם. החוק הישראלי פרוץ בעניין כיוון שהרישום במשרד הבריאות כמטפל דורש רק הצגת תעודת סיום לימודים ממכללה כלשהי.

הטיפולים ניתנים לציבור על ידי מטפלים שלמדו את רזי המקצוע במוסדות שונים או לא למדו בצורה מסודרת בשומקום ואין תנאי סף או פיקוח על דרך רכישת המקצוע. בפועל, כל מי שמאמין כי הוא איש מקצוע רשאי להעניק טיפולים בתחום רפואה משלימה.

גרוע מכך, החוק לא מחייב את מוסדות הבריאות לספק מענה לתלונות של אזרחים שנפגעו כתוצר של רשלנות מטפל אלטרנטיבי. לפיכך, ישנן שאלות לא פתורות בנוגע למעמדו המשפטי של מטופל במקרים של רשלנות רפואית ברפואה לא קונבנציונאלית.

בכלליות, ניתן לומר כי קיימת עוולת רשלנות אם כל ארבעת התנאים הבאים מתקיימים:

  • קיומה של חובת זהירות
  • הפרה של חובת זהירות
  • היווצרות של נזק
  • קשר סיבתי בין ההפרה להיווצרות הנזק

רשלנות רפואית בטיפולים אלטרנטיביים תזכה להכרה אם המטפל אינו מוסמך או אינו בעל ניסיון והכשרה רלוונטיים, מנצל את סמכותו הטיפולית ואת רגישות המטופל בצורה פיזית, מינית או כלכלית, גורם לנזקים בלתי הפיכים ואינו שולח מטופל לטיפול רפואי חירום קונבנציונלי בשעת הצורך (ברור לכל שמטופל עם התקף לב אינו זקוק להילינג אלא לטיפול נמרץ בבית חולים). אחריותו של מטפל אלטרנטיבי תבוסס על קריטריונים שהתגבשו במשך השנים בדיני רשלנות.

על מטופל שנפגע בטיפול מהסוג הזה לפנות בראש ובראשונה אל עורך דין רשלנות רפואית על מנת שיאמוד את התביעה וסיכוייה. חשוב לדעת כי ברבים מהמקרים בהם הוכחה רשלנות אין התובע יכול להיפרע פיצויים מאחר ולא הוכח שנגרם לו נזק.

מידע נוסף שיכול לעניין אתכם
קבלו את העזרה שנחוצה לכם ברגע הנכון ביותר
אנשים שנפגעו במהלך טיפול רפואי נאלצים בדרך כלל להתמודד עם...
עורך דין לענייני משפחה תל אביב
לקבל פיצוי בעקבות הרשלנות
על אף שרבים מאמינים שמקרי רשלנות רפואית כרוכים אך ורק...
לקבל את המגיע לכם בעקבות תאונת דרכים
תאונות דרכים הן אירוע לא נעים בכלל, גם אם זו...
לבחור בבריאות נכונה
  אחד הדברים החשובים ביותר במקרים של נזקי גוף זה לפנות...
עורך דין רשלנות רפואית בצפון
רשלנות רפואית בטיפולי שיניים
מהי האחריות של רופאי שיניים ומתי כדאי להיעזר בעו"ד מומחה...
מי מפצה ברשלנות רפואית במקרה של תאונת דרכים?
מי מפצה ברשלנות רפואית במקרה של תאונת דרכים?
רשלנות רפואית היא סוגייה מאוד מורכבת שנידונה רבות בבתי המשפט....
טעויות נפוצות בהכנה לתביעת רשלנות רפואית
במהלך השנים האחרונות, אנחנו יכולים לראות עלייה במספר התביעות הנוגעות...
תפקידו של עורך דין רשלנות רפואית
תפקידו של עורך דין רשלנות רפואית
על אף שתפקודה של מערכת הבריאות בישראל הוא מהטובים בעולם,...
האם עורך דין רשלנות רפואית באמת יוכל לעזור לכם?
האם עורך דין רשלנות רפואית באמת יוכל לעזור לכם?
לגלות שהרופא שחיפשתם כל כך הרבה זמן ושעליו סמכתם כל...
באילו מקרים תביעת נזיקין תהיה חיונית?
באילו מקרים תביעת נזיקין תהיה חיונית?
גם בשעה שאנו מנסים לשמור על בטיחות בכל היבט, אנו...
דילוג לתוכן