מזונות האישה ומזונות ילדים לאחר גירושין

מזונות האישה ומזונות ילדים לאחר גירושין
מקור freepik

כל מקרה גירושין הוא עולם בפני עצמו, שמשקף את היחסים של בני הזוג שמתגרשים, ואת הסיפור הפרטי שלהם. כל פירוק של נישואין הוא לא רק פירוק של משפחה, אלא גם פירוק של מערכת כלכלית שעובדת יחדיו. מסיבה זו, החלקים הכספיים של כל הסדר גירושין נחשבים לרגישים וסביבם יש בדרך כלל מחלוקות רבות. את המחלוקות האלה יכול להכריע הסדר שמגיעים אליו בני הזוג, או שבית המשפט מכריע בעניין. בנוסף לפן הכלכלי של הגירושין, עולות בדרך כלל גם סוגיות של משמורת והסדרי ראייה, שאותן יש להסדיר.

פסיקת מזונות לילדים ולאישה

משפטי גירושין יכולים להתקיים בבתי דין רבניים או בבית הדין לענייני משפחה. לרוב, כאשר ישנם ילדים במשפחה שבה ההורים מתגרשים, האב מחויב בתשלום דמי מזונות עבור הילדים הקטינים. סוגיית תשלום המזונות היא סוגיה סבוכה ביותר, שבה ישנן סתירות רבות גם בפסיקות של בתי משפט שונים בארץ. כך למשל, מסקנות ועדת שיפמן, שכונסה בשנת 2005, הובילו לכמה פסקי דין תקדימיים שבהם הוחלט כי במידה והכנסת האם גבוהה מהכנסת האב – הוא לא יידרש לתשלום מזונות לילדים. גם כיום, מדובר בסוגיה שיש בה חילוקי דעות רבים ושיש בה מקום רב לשיקול דעת פרטני בכל מקרה. 

במקרים מסוימים נקבע גם כי האב ישלם דמי מזונות לגרושתו. באופן עקרוני, בת הזוג המתגרשת אינה זכאית לתשלום על פי החוק, אך בפסיקות מסוימות ובהסדרים מסוימים שבהם יש הסכמה בעניין זה – ייתכנו מצבים בהם ישולם סכום חודשי קבוע כלשהו גם לאם. 

מקרים בהם נפסקים דמי מזונות לאישה

הנושא של מזונות אישה לאחר גירושין הוא מורכב למדי. הרעיון הבסיסי שעומד מאחורי תשלום דמי מזונות לילדים קטינים, הוא שהם זקוקים למעטפת כלכלית שתכלול את שני ההורים, כדי להבטיח שלא ייפגעו כתוצאה מהגירושין. ההנחה הבסיסית במשך כל השנים הייתה שבאופן טבעי הגבר מרוויח יותר מהאישה ויש לו יכולת טובה יותר לפרנס את ילדיו. לכן, דמי המזונות לילדים מיועדים להשלים את היכולת הכלכלית של האם, שהילדים נמצאים בחזקתה לאחר הגירושין. 

במקרים שבהם רמת ההכנסה של האישה היא נמוכה, והיא חייתה במשך שנות הנישואים של בעלה ברמת חיים גבוהה מזו המאפשרת הכנסתה, היא תהיה זכאית לדמי מזונות, ללא קשר לגיל הילדים. הרציונל מאחורי נושא זה הוא שלגבר יש מחויבות לדאוג לרמת החיים של אשתו, גם לאחר שהם מתגרשים. חשוב לדעת שישנם מקרים רבים מאוד שיש מחלוקת בנושא הזה, וכי בית דין הרבני או בית הדין לענייני משפחה נדרשים להכריע בדבר. גובה דמי המזונות לאישה שייקבע יהיה שונה בכל מקרה ספציפי, וגובהו יהיה מיועד כדי להשלים את הכנסתה של האישה לרמה שתספיק לשמירה על איכות חייה ורמת חייה הקודמים. 

בכל מקרה, במקרים שבהם ישנה מחלוקת בנושא תשלום מזונות לאישה, חשוב לקבל ייעוץ משפטי ממשרד עורכי דין המתמחה בסוגיה זו, על מנת למצות את הזכויות שמגיעות על פי דין. 

ליווי משפטי במקרים מורכבים 

מכיוון שתיקי גירושין הם במקרים רבים מקרים שרוויים ברגשות סוערים ובכעסים, ישנם משרדים שהמומחיות הראשונה שלהם היא בניהול תיקים מורכבים. משרד עו"ד לתיקי מזונות מורכבים הוא כל משרד שיש לו ניסיון רב בניהול תיקים מהסוג הזה, ושיכול להביא ללקוח שלו – בין אם מדובר בגבר או באישה – את התוצאות הטובות ביותר. המצב האידיאלי הוא שהדברים ייעשו בהסכמה, אך במקרים בהם ניטש מאבק משפטי סבוך סביב אחת מהסוגיות של הגירושין – חשוב להצטייד בליווי המשפטי הטוב והמתאים ביותר. 

מידע נוסף שיכול לעניין אתכם
הסכמים עומדים למבחן בעת משבר
יש הבדלים ברורים בין זוגות שמתגרשים עם הסכמי ממון לבין...
איך בזכות הסכם ממון ידועים בציבור חיים טוב יותר?
במאה ה-21 יותר ויותר זוגות בוחרים לחיות יחד גם בלי...
קורס טוען רבני - דוד עשור טוען רבני ומגשר סיכם עבורכם את כל הפרטים עבור קורס טוען רבני
חולמים לקבל רישיון טוען רבני? רוצים לסייע לאנשים עם כלל...
משרדי עורכי דין חדלות פירעון
משרדי עורכי דין חדלות פירעון
משרדי עורכי דין חדלות פירעון מייצגים לקוחות אשר מצויים בסכסוכים...
לקבל את ההחלטות הנכונות שיחסכו הליכים משפטיים מורכבים
רבים סבורים שחוקי הירושה זהים בכל מקום, אך המציאות שונה....
עורך דין גירושין במרכז
עו"ד שחר שוורץ - עורך דין גירושין במרכז
עו"ד הסכמי ממון עו"ד הסכמי ממון ממלא תפקיד משמעותי בתחום הכספים...
השאלות שחובה להתייחס אליהן לפני ניסוח חוזה גירושין
על-פי סטטיסטיקות עדכניות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 1 מכל 3...
המדריך המלא לגירושין בישראל לשנת 2024
המדריך המלא לגירושין בישראל לשנת 2024 הגירושין הוא תהליך משפטי מורכב שבו...
מישהו דואג למשפחה שלכם כשאתם לא יכולים לעשות זאת
לעורכי דין יש תפקידים חשובים מאוד לא רק כמתווכים במצבים...
עורך דין מומלץ לדיני משפחה - המלצות ושיקולים בבחירה
בעת פנייה לגירושין, אחד ההיבטים הקריטיים ביותר הוא בחירת עורך...
דילוג לתוכן