יש לכם רעיון לסטארט אפ או חברה בע"מ? – אלו השלבים שאתם חייבים לעשות

יש לכם רעיון לסטארט אפ או חברה בע"מ? – אלו השלבים שאתם חייבים לעשות
קרדיט FREEPIK

החלטתם להקים חברה בע"מ? יש לכם רעיון לסטארט אפ פורץ דרך? תנו לנו לעשות לכם סדר בדברים. היום כל אדם יכול להקים חברה בע"מ, בתנאי שהפעילות העסקית שמתבצעת בחברה היא מוסרית ואינה מנוגדת לחוק או לתקנות הציבור.

מהי חברה בע"מ?

חברה בע"מ זו חברה שמוגבלת במניות או בערבות שלה, לכן משמעות ראשי התיבות בע"מ הוא "בערבון מוגבל". כבר בשם החברה יצוין שמדובר בחברה בע"מ. כלומר, החברה היא ישות נפרדת מבעליה, נכסי החברה והתחייבויות החברה הם בבעלות החברה בלבד ואינם מיוחסים לבעלי המניות.

מה אומר העירבון המוגבל? במקרה שמצטברות חובות לחברה, בעלי המניות של החברה יהיו מוגבלים באחריותם לחובות. בעלי המניות יהיו אחראיים על החובות רק עד לגובה מסוים אליו התחייבו בפני החברה. ההגבלה נוצרת על ידי הגבלה לפי ערבות – בעל המניות מתחייב לסכום מסוים במקרה של חובות, ולא מעבר לו.

הגבלה נוספת על אחריות בעל המניות היא הגבלה לפי מניות – בעל המניות יתחייב לשלם סכום שעדיין לא שילם לחברה על מניותיו.  

לחברה בע"מ יכול להיות בעל מניות אחד המחזיק את כל מניות החברה, או מספר בעלי מניות שכל אחד מהם מחזיק מספר מניות המקנות לו בעלות מסוימת על החברה, על פי יחס המניה.

לכן אחד היתרונות בהקמת חברה בע"מ היא ההפרדה בין הרכוש העסקי של החברה לבין הרכוש הפרטי שלך. במידה ואתה בעל מניות של חברה בע"מ, הרכוש הפרטי שלך מוגן לחלוטין במקרה והחברה נקלעת לקשיים כלכליים. 

אך עם זאת יש לזכור כי כאשר בעל המניות ערב לחובותיה של החברה, בית המשפט מסוגל להטיל אחריות על בעל המניות. מקרה כזה נקרא "הרמת מסך", ומדובר במקרים חריגים בהם נעשה שימוש בלתי ראוי באישיות המשפטית הנפרדת של החברה כמו הונאה או קיפוח הפוגע בתכלית החברה.

אני רוצה להקים חברה בע"מ, מה עליי לעשות?

ברגע שמתחילות להתבצע הוצאות כספיות והכנסות, או ברגע שמתחילים להשקיע בפיתוח הקניין הרוחני של החברה, כדאי להקים את החברה בע"מ.

לפני הכל וחשוב מאוד להתייעץ עם אנשי מקצוע כמו רואי חשבון, עורכי דין מסחריים ועורכי דין לענייני מיסוי בשביל לתכנן כראוי את השלבים להקמת החברה ואת מועד הקמתה.

עליכם לבחור שם לחברה. השם צריך להיות שם חדש שלא קיים בשוק, בחירת השם היא חשובה מכיוון שלרשם החברות יש את המסכות לשנות את השם החברה, לכן חשוב לבצע בדיקה מקדימה על ידי עורך דין.

כל חברה בע"מ מחזיקה תקנון חברה פורמלי, שהוא למעשה מהווה את ההסכם בין החברה לבין בעלי המניות. התקנון מכיל את שם החברה, מטרותיה, הון החברה, מניות החברה וכל מידע אחר שקשור להגבלת אחריות בעלי המניות.

עותק התקנון שמוגש בבקשת הרישום אצל "רשם החברות" צריך להיות חתום על ידי בעלי המניות הראשונים וגם הוא צריך להיות מאומת על ידי עורך דין.

יש למנות לחברה בע"מ דירקטוריון שיהיה אחראי על קביעת מדיניות החברה. דירקטוריון הוא ראש החברה, שבין היתר אחראי גם על האסטרטגיה העסקית של החברה וניהולה השוטף.

ברגע שהחלטתם עם אנשי המקצוע המתאימים להתחיל את תהליך הקמת החברה בע"מ, עליכם להגיש בקשה לרישום החברה אצל "רשם החברות". זהו הגוף האמון על רישום חברות בע"מ על פי חוק. הבקשה חייבת להיות מאומתת על ידי עורך דין ולהכיל הצהרות שונות כמו הצהרה של בעלי המניות הראשונים והצהרה של הדירקטורים הראשונים.

אם "רשם החברות" יקבע כי כל הדרישות להקמת חברה בע"מ מתקיימות בבקשה, לחברה תימסר תעודת התאגדות ותאריך הקמה לחברה.

מידע נוסף שיכול לעניין אתכם
הקמת תשתית תקשורת
הקמת תשתית תקשורת - המפתח לצמיחה עסקית בעידן הדיגיטלי
בעולם העסקי המודרני, הקמת תשתית תקשורת אמינה ויעילה היא לא...
על רקע הקשיים הכלכליים, קרפור הפסיקה לשלם לספקים
ג.ל. טכנולוגיות תובעת מקרפור (קבוצת אלקטרה צריכה) כ-52 מיליון שקל,...
למה חברת הייטק חייבת עורך דין מצטיין?
חברת הייטק עשויה להיות מקור לגאווה, סיפוק אדיר ורווחים כספיים...
עו"ד אתי חסיד: תגן על הזכויות שלכם ותילחם בשבילכם
עורך דין הטרדה מינית הטרדה מינית הינה מושג כללי והיא מתייחסת...
צדק לכל אזרח
המשפט הפלילי הוא תחום משפט חיוני שמטרתו להגן על החברה...
לאיזה פיצויים זכאים נפגעי גזזת?
שנות ה-50 התאפיינו בעלייה מאסיבית של יהודים מכל העולם לארץ...
כל התשובות לגבי דרכון רומני
אם אתה אזרח רומני המתגורר בישראל וברצונך להגיש בקשה לדרכון...
כל מה שצריך לדעת על אזרחות גרמנית
לא מעט תושבים ישראליים חושבים על קבלת אזרחות גרמנית אך...
מהי ויזה הומניטרית שמאפשרת לשהות בארץ?
משרד הפנים מוסמך להנפיק אשרות ורישיונות שהייה בישראל בהתאם לחוק...
טוען רבני - משמורת משותפת
רבים פונים אל הטוען הרבני על מנת שישיג עבורם את...
דילוג לתוכן