ייצוג מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

ייצוג מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים
קרדיט FREEPIK

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) משמש כיחידת סמך של משרד הבריאות, והוא הגוף המוסמך לביצוע בדיקות בריאותיות ופסיכולוגיות לנהגים בכל הגילים המופנים למכון על ידי משרד הרישוי, רופאים או גורם מקצועי מורשה אחר. המרב"ד מספק המלצות וחוות דעת מקצועיות לגבי כשירות בריאותית של נהגים. הסמכות של המכון הרפואי מעוגנת בצו של שר הבריאות לעניין חוק חובת דיווח, סעיף 12 ב' לפקודת התעבורה ומכוחן של תקנות התעבורה.

חשוב לציין כי האוכלוסייה המזומנת למבדקים במרב"ד היא מגוונת וכוללת בין היתר עברייני תנועה שסיימו תקופה ממושכת של שלילת או פסילת רישיון נהיגה, נהגים הסובלים מבעיות רפואיות כמו בעיות ראייה, פרקינסון וכיוצא בזה שהופנו למבדקים במכון, אנשים המעוניינים להוציא רישיון נהיגה ציבורי או רישיון לרכב משא כבד,  נהגים שדווחו על ידי המשטרה עקב מעורבות בתאונת דרכים, נהגים שהורשעו בעבירות סמים ו/או אלכוהול ועוד.

מה הקשיים העיקריים מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

ההתמודדות מול המרב"ד אינה פשוטה ורבים מתקשים לקבל שירות או מענה לצרכים הייחודיים שלהם. זמני קבלת הקהל במכון אינם מספיקים ועונים על הצורך הקיים, ובמשרדי התחבורה והבריאות לא ממהרים למצוא פתרון לבעיה. חשוב לזכור כי רישיון הנהיגה חשוב לכל אדם, ומאחר ורק המרב"ד רשאי לבחון כשירות של נהגים לאחר דיווח על בעיה רפואית או הגעה לגיל מבוגר, מעורבות בתאונת דרכים, שלילה ממושכת ועוד – רבים סובלים מביורוקרטיה מתישה, מטרטורים אין סוף כדי להציג אישורים כאלו או אחרים, מזמני המתנה ארוכים במיוחד ועוד.

כמו כן, ידוע כי המרב"ד אינו מקל או עושה הנחות לנהגים ולכל מי שפונה לקבל שירות מהמכון הרפואי, וללא הכרות עם רזי החוק, קשה ואף בלתי אפשרי, להתמודד עם המכון ורמת השירות הנמוכה שהוא מספק. לא מעט נהגים ומבקשי רישיון נאלצים להמתין חודשים ארוכים עד לקבלת שירות במרב"ד, ויש זמני המתנה של חודשים ארוכים עד קבלת זימון לוועדה רפואית במכון.

באילו מקרים פונים למכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים מספק שירות במקרים מגוונים כגון:

  • נהגים שהיו מעורבים בתאונת דרכים ודווחו על ידי משטרת ישראל.
  • נהגים שדווחו על ידי בתי המשפט.
  • נהגים מבוגרים המופנים למכון על ידי משרד הרישוי.
  • מבקשי רישיון נהיגה לרכב משא או לרכב ציבורי.
  • נהגים נכים המדווחים על ידי משרד הביטחון, המל"ל או המוסד לביטוח לאומי. 
  • נהגים שסיימו לרצות שלילת או פסילת רישיון ממושכת.
  • נהגים שהורשעו בבית המשפט בעבירת נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת סמים, כולל נהגים שהופנו לבחינת שלילת הרישיון מטעם המשטרה או צה"ל.
  • מבקשי רישיון נהיגה המאובחנים עם בעיות רפואיות העלולות להשפיע על יכולת הנהיגה שלהם.

הוועדה הרפואית במרב"ד

המרב"ד אחראי בין היתר על עריכת בדיקות רפואיות עבור רשות הרישוי וגורמים מקצועיים מוסמכים נוספים. המכון מפעיל ועדה רפואית הבוחנת כל מקרה בקפידה ולעומק על מנת לאתר נהגים שאינם כשירים מבחינה בריאותית או נפשית. הוועדה הרפואית רשאית לזמן נהגים ומבקשי רישיון לבדיקה רפואית, לעיתים הרופאים בוועדה יורו על בדיקות חיצוניות נוספות.

ניתן להגיש ערר על המלצות ומסקנות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. הוועדה היא ישות בקרה בעלת סמכויות נרחבות ובאפשרותה לשנות או לבטל את המלצות הוועדה הרפואית במרב"ד.

חשיבות הסיוע של ערך דין לענייני תעבורה ומרב"ד

עורך דין מקצועי ומנוסה לענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מכיר את רזי החוק, הוא מודע לכל התקדימים והפסיקות החדשניות והעדכניות ביותר. הייעוץ והייצוג המשפטי  ע"י עורך דין לענייני תעבורה חשוב מאין כמותו, ורק כך ניתן למצות את הזכויות המגיעות לנהג או למבקש הרישיון. כמו כן, עורך דין מנוסה מכין את הלקוח לקראת הוועדה במרב"ד, הכנה מקצועית חשובה כדי להשיג את התוצאה הרצויה ולהימנע מסיבוכים מיותרים מול המרב"ד.

הכתבה בסיוע עורך דין צורי סבן, משרד עורכי דין המתמחה בעבירות תנועה מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ובדיני תעבורה. למידע נוסף בקרו באתר: https://www.tsurisaban.co.il.

מידע נוסף שיכול לעניין אתכם
הינשוף מראה שנהגתם בשכרות? עדיין יש מה לעשות
אחת מעבירות התעבורה החמורות היא נהיגה בשכרות. עבירה זו נפוצה...
ייצוג משפטי נאות הוא חובה גם במשפטי תעבורה
עבירות תעבורה שעלולות לפגוע בעתידכם הן עבירות שמסתיימות בהרשעה ואף...
מהו הביטוח ומתי תובעים אותו
הביטוח הוא הסכם חוזי בין אדם או ארגון לבין חברת...
אל תתמודדו לבד עם ועדות רפואיות
אחד הדברים שחוששים ממנו הכי הרבה הוא כל מה שקשור...
חשיבותו של תכנון מוקדם
במצב תקין כולם מצליחים לנהל את חייהם כשורה וללא בעיות...
חשיבותו של עורך דין המכון הרפואי
מטרת העל של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים בטיחות בדרכים היא דאגה...
החיים לא נגמרים בגלל חובות כבדים
משברים כלכליים רבים פקדו אותנו בעשור האחרון וכל משבר כזה...
נקלעתם לתאונת דרכים? חפשו ייצוג על ידי מומחה בתחום
בגלל הסבירות לפיצויים גבוהים, והחשיבות במתן פיצויים הולמים, על אחת...
להתמודד עם עבירות תעבורה חמורות- איך עושים את זה?
הנהיגה בכביש היא מורכבת, דורשת ריכוז רב וציות לחוקים רבים....
להתמודד עם עבירות תנועה בעזרת עו"ד תעבורה מנוסה
הצפיפות שרק הולכת ועולה בכבישים כמו גם חוסר סבלנות של...
דילוג לתוכן