הצווארון הלבן אינו חסין מפני הדין הפלילי

הצווארון הלבן אינו חסין מפני הדין הפלילי

המחשבה הראשונה והאינטואיטיבית שעוברת בראשם של רבים כשהם שומעים על אדם העומד למשפט פלילי היא של פושע, שביצע עבירה חמורה כגון רצח, אונס, שוד, סחר בסמים וכיו"ב, ושראוי לעונש מאסר ממושך מאחורי סורג ובריח. אלא שבמציאות, המשפט הפלילי אינו עוסק אך ורק ב"פשעי רחוב", בעבריינים מיומנים או בעבירות המבוצעות בברוטאליות ובאלימות פיזית, אלא גם בעבירות צווארון לבן.

עבירות צווארון לבן הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין וכוללות קשת רחבה מאוד של עבירות שונות. ככלל, נהוג לאפיין עבירות צווארון לבן ע"י זהות מבצע העבירה, כמו גם דרך סוג העבירה. כך למשל, עבירות צווארון לבן מבוצעות בדרך כלל ע"י אנשים ממעמד חברתי או סוציו-אקונומי גבוה, בעלי מקצועות חופשיים כמו עורכי דין או מנהלי השקעות, אנשי ציבור, נושאי משרה בתאגיד ואנשים ללא עבר פלילי.

באשר לסוג העבירות, נהוג לכלול בעבירות צווארון לבן עבירות כלכליות כגון עבירות מס, הלבנת הון, תרמית בניירות ערך או עבירות על חוק ההגבלים העסקיים, עבירות הגורמות לנזק כלכלי כגון גניבה בידי מורשה או קבלת דבר במרמה, עבירות הכרוכות בניצול התפקיד או המעמד כגון שוחד, מרמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות המבוצעות בתחכום רב והסוואה, עבירות שיש קושי מיוחד לגלות ולחשוף אותן ועוד.

תיק פלילי שנפתח כנגד אדם, ללא עבר פלילי, בחשד לעבירת צווארון לבן עלול להיות אירוע משנה חיים. אותו אדם יכול למצוא את עצמו בין לילה בסטטוס של "חשוד", נתון לחקירה פלילית ולתרגילי חקירה שעות על גבי שעות, כאחרון העבריינים ורחוק מאוד מאיזור הנוחות שלו. במרבית המקרים, חשוד בעבירות צווארון לבן צפוי להליכי חיפוש במסמכיו, במחשביו, במשרדו ואף בביתו ולעתים גם צפוי למעצר מאחורי סורג ובריח. ברוב המקרים, חקירה שמבשילה לכדי כתב אישום בעבירות צווארון לבן חושפת את הנאשם לסיכון של עונש מאסר, ענישה כלכלית מכבידה וכמובן ריסוק המוניטין והמעמד.

הדבר החשוב והמשמעותי ביותר כאשר נפתח נגד אדם תיק פלילי בחשד לעבירות צווארון לבן הוא לפנות לעורך דין פלילי מקצועי ומנוסה ולקבל יעוץ משפטי מוקדם ככל הניתן. יעוץ וייצוג משפטי כבר בשלבים המוקדמים של החקירה יכול להשפיע על התוצאה של התיק, על האופן בו תסתיים הפרשה בסופו של דבר.

למשרד עו"ד פלילי גיא פלנטר ניסיון רב בטיפול בתיקי צווארון לבן, הן בייעוץ וליווי משפטי בשלבי החקירה והן בייצוג בהליך הפלילי בבית המשפט, בכל הערכאות ובכל רחבי הארץ. על לקוחות המשרד נמנו לאורך שנים אזרחים רבים שנפתח נגדם תיק פלילי בחשד לעבירות צווארון לבן, בין השאר נושאי משרה בכירים ואנשי ציבור, כמו גם תאגידים גדולים. משרד עו"ד גיא פלנטר מלווה את לקוחותיו במקצועיות, בנאמנות ובמסירות החל משלב ההכנה לחקירה ועד לסיום ההליכים הפליליים.

דיני משמעת ואתיקה מקצועית

חשוב לדעת כי הליך פלילי אינו מונע קיומו של הליך משמעתי במקביל לו. בעלי מקצועות רבים כגון עורכי דין, רואי חשבון או רופאים, עובדי מדינה, עובדי הרשויות המקומיות, עובדים המועסקים במוסדות מסוימים, שוטרים, סוהרים ואנשי שב"ס, חיילים ואנשי קבע ואפילו סטודנטים כפופים לדין משמעתי.  ככלל, הדין המשמעתי מסדיר את כללי ההתנהגות הספציפיים המחייבים את בעל המקצוע, בעל התפקיד או העובד. כמו כן, הדין המשמעתי מתייחס לנורמות התנהגות כלליות דוגמת אתיקה מקצועית, ניגוד עניינים והתנהגות שאינה הולמת.

פעמים רבות, הליך פלילי והליך משמעתי הולכים יד ביד, כאשר חקירה פלילית נגד אדם שנתון מתוקף מקצועו, תפקידו או עבודתו לדין משמעתי – מובילה גם להליך משמעתי. יתרה מזאת, פעמים רבות גם אם התיק הפלילי נסגר או מסתיים בזיכוי עדיין עלול להינקט הליך משמעתי.

להליך משמעתי עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת; החל מפגיעה בדרגה ובקידום המקצועי במקום העבודה, דרך סילוק מלימודים אקדמאיים, פגיעה במוניטין ובשם הטוב ועד לפיטורין ממקום העבודה ומניעת אפשרות לעסוק במקצוע לתקופה ממושכת או לצמיתות.

משרד עורכי דין גיא פלנטר עוסק שנים רבות בדין משמעתי ואתיקה מקצועית, מלווה לקוחות החשודים ונאשמים בעבירות משמעת, החל משלבי החקירה המשמעתית, וכן מייצג בהליכים משמעתיים שונים בכל רחבי הארץ.  לייעוץ התקשרו 03-744-7448.

מידע נוסף שיכול לעניין אתכם
מה מוגדר עבירות אלימות חמורות?
עבירות אלימות חמורות הן מושג כללי המתייחס לעבירות אלימות שגרמו...
מהו הביטוח ומתי תובעים אותו
הביטוח הוא הסכם חוזי בין אדם או ארגון לבין חברת...
עורך דין לענייני סכסוך שכנים
עורך דין לענייני סכסוך שכנים: פתרון סכסוכים מבחינה משפטית
אין מי שלא רוצה לשמור על שכנות טובה עם אלה...
עורך דין מיסוי מקרקעין
הוגש נגדי כתב אישום, מה עושים?
הליכים פליליים הם נושא כאוב שלווה עמו מטענים רגשיים קשים...
כל שינוי הוא התחלה חדשה, בעיקר הגירה
הגירה היא מהלך מאוד משמעותי וקשה בחיים, גם כאשר ההגירה...
עורך דין לענייני תעבורה
עורך דין לענייני תעבורה
תעבורה ותחבורה הן נושא מורכב אף כואב במיוחד בארץ. נפח...
ברגעים הקשים של החיים, אל תצעדו לבד
אנשים נורמטיביים מוצאים את עצמם לא פעם בסיטואציות מורכבות שלא...
עורך דין עבודה
בחירה נכונה של עורך דין- הדרך הטובה ביותר לסייע לעצמכם
אנשים רבים, במיוחד כאלה שנחשבים נורמטיביים ו"אנשים מן היישוב" שאין...
מענה טלפוני לעורכי דין (שירות הודעות)
כאנשי מקצוע משפטיים, עורכי דין עוסקים ללא הרף במשימות שונות...
איך נדע מהי עבירה פלילית וכיצד לנהוג בהתאם
באופן רחב כולם יודעים כי המושג של עבירות פליליות מתייחס...
דילוג לתוכן