האם צריך עורך דין פלילי לשחרור ממעצר?

האם צריך עורך דין פלילי לשחרור ממעצר?
קרדיט pixabay

לא מעט נחקרים, החשודים בביצוע עבירה או שהיו עדים לה, מוצאים עצמם במצב מאוד לא נעים, בו מודיעים להם כי עליהם לשהות במעצר למשך 24 שעות או עד לתום ההליכים וקבלת החלטה באשר לסיום או להמשך מעצרם.

במקרים מסוימים ניתן לשחרר את העצורים הללו בתנאים מגבילים, כלומר למעצר בית, באמצעות חתימה על ערבות או הפקדת כסף מזומן. במקרים אחרים, ניתן לשחררם גם ללא התנאים הללו, או להביאם להתייצב בפני שופט/ הארכת מעצר לצורכי חקירה.

האם נדרש עורך דין פלילי לצורך שחרור ממעצר?

בכל הנוגע לעצור שהיה עד לעבירה או שחשוד בביצוע עבירה, ובשל כך מצוי בחקירה משטרתית ובמעצר, פנייה לעורך דין פלילי הנה חיונית לצורך ניהול נכון וייעוץ באשר לאופן ההתנהלות של העצור, שכן הסטטוס שלו יכול להשתנות מהר מאוד מעד לביצוע עבירה לחשוד ואף מחשוד למי שמוגש נגדו כתב אישום.

כך לדוגמה, עצור בתחילת החקירה, שהובא לפני שופט בבית המשפט לצורך שחרורו בערבות ללא ייצוג של עורך דין פלילי, עלול למצוא את עצמו בסוף ההליך חשוד בביצוע העבירה, ולהימצא במעצר עד לתום ההליכים. זהו מצב מאוד רגיש, שיש לו השלכות רבות הן על העצור והן על מה שעתיד לקרות במהלך התקופה שישהה מעצר.

שלב המעצר הוא השלב הקריטי ביותר בתהליך החקירה המשטרתית

שלב המעצר של החשוד הוא פרק הזמן שבו נקשרת החקירה המשטרתית עם עולם המשפט. במסגרת פרק הזמן הזה זקוקים חוקרי המשטרה לכלים ולתנאים אופטימליים, שיאפשרו להם לחקור את העבירה, העדים והחשודים ולבצע את עבודתם באופן יעיל, מהיר ומקצועי.

זכויות העציר בשלב זה כוללות בין היתר את הזכות להיוועץ עם עורך דין לצורך בחינת האפשרות לשחררו בערבות או ללא תנאים מגבילים, במיוחד כאשר למשטרה אין כל בסיס או הצדקה להחזקת העצור במעצר.

מה תפקידו של עורך הדין במקרים של מעצר?

עורך הדין פועל תחילה במטרה להקל על העצור. מטרתו היא לשחררו ממעצר וללוות אותו בכל שלבי ההליך, כולל שלב החקירות, בית העצירים ובית המשפט. במקרים בהם חוקרי המשטרה דורשים להחזיק את העצור במעצר עד לסיום ההליכים, הם נדרשים לספק טיעונים סבירים להכרחיות הדבר. במקרים אלו, עורך הדין נדרש לספק טיעונים לכך שאין בכך הכרח ולספק טיעונים משכנעים כמו העדר ראיות, הוכחות או קשר סיבתי. פרט לכך, עליו להוכיח כי לעצור אין כוונה לברוח מהארץ או להסתתר, שבאפשרותו לשהות בבית של המשפחה, ואפילו לקבוע כלי מעקב למניעת בריחתו כמו צמיד אלקטרוני לדוגמה.

גובה הסכום שנקבע לצורך שחרור בערבות

שחרור בערבות של העצור נועד למנוע ממנו לברוח. בשל כך, לעיתים קרובות גובה הערבות שנקבע עשוי להיות מאוד גבוה, שכן הוא נועד להבטיח, שהערב לעצור יפעל באופן אקטיבי למניעת בריחתו, שכן בכך הוא למעשה מבטח את כספו.

מעצר עד לתום ההליכים המשפטיים

למרות האמור לעיל, אין הדבר מונע מחוקרי המשטרה לדרוש את מניעת השחרור בערבות, בעיקר כאשר קיים חשש סביר לכך שינסה להימלט. במקרים אלו, חוקרי המשטרה ידרשו את מעצר החשוד על למועד סיום ההליכים. משמעות הדבר היא, שהעצור יהיה במעצר עד למועד המשפט ועד לקביעת בית המשפט באשר להיותו אשם או זכאי.

כאשר העצור אינו משוחרר בערבות, תנאי המעצר שהוא מקבל זהים לתנאי מאסר. התנאים הללו קשים יותר, אך במידה ובמסגרת ההליך המשפטי הוא נמצא אשם, פרק הזמן שבילה במעצר יתקזז מעונש המאסר שייקבע לו.

הבעיה עם הליך מסוג זה מתעוררת כאשר העצור מוחזק במעצר על לא עוול בכפו. במידה והוא נמצא זכאי בבית המשפט, הוא מאבד זמן יקר שלא ישוב ועלול להיגרם לו עוול גדול מאוד. משום כך עורך דין פלילי פועל ללא לאות לשחרור העצור בערבות, ומנסה למנוע ממנו כמה שיותר עוגמת נפש וסבל מיותרים.

לסיכום,

מעצר של חשוד או עד לעבירה הנו נושא מאוד מורכב ורגיש, אשר ראוי שינוהל וינותב על ידי איש מקצוע, שמכיר את המערכת המשטרתית והמשפטית. ככל שהעצור יקדים ליצור קשר עם עורך דין פלילי, כך יבטיח את סיכוייו להשתחרר, גם אם בתנאים מגבילים, מצב שרצוי הרבה יותר מישיבה בתא מעצר.

מידע נוסף שיכול לעניין אתכם
מהו הביטוח ומתי תובעים אותו
הביטוח הוא הסכם חוזי בין אדם או ארגון לבין חברת...
עורך דין מיסוי מקרקעין
הוגש נגדי כתב אישום, מה עושים?
הליכים פליליים הם נושא כאוב שלווה עמו מטענים רגשיים קשים...
ברגעים הקשים של החיים, אל תצעדו לבד
אנשים נורמטיביים מוצאים את עצמם לא פעם בסיטואציות מורכבות שלא...
עורך דין עבודה
בחירה נכונה של עורך דין- הדרך הטובה ביותר לסייע לעצמכם
אנשים רבים, במיוחד כאלה שנחשבים נורמטיביים ו"אנשים מן היישוב" שאין...
איך נדע מהי עבירה פלילית וכיצד לנהוג בהתאם
באופן רחב כולם יודעים כי המושג של עבירות פליליות מתייחס...
עורך דין פלילי - הרבה מעבר לייצוג בבית המשפט
התמונה הראשונה שעולה לגבי עורך דין פלילי היא בבית המשפט...
4
עורך דין פלילי- מתי צריך ואיך לבחור?
משפט פלילי נחשב להליך משפטי קריטי, מרתיע ומפחיד, משום שהשלכותיו...
כל מה שרציתם לדעת על לשון הרע ולא העזתם לשאול
השפעתה הרבה של לשון הרע בפייסבוק
היום בעידן הרשתות החברתיות, בזכות הקלות שאדם מן השורה יכול...
סחיטה באיומים - הגדרה, עונשים ומה ניתן לעשות
סחיטה באיומים - הגדרה, עונשים ומה ניתן לעשות
סחיטה באיומים היא עברה פלילית חמורה למדי, אשר יכולה להתבטא...
עורך דין פלילי בצפון
שירותיו של עורך דין פלילי מקצועי
מבין כל תחומי העיסוק בעולם עריכת הדין, תחום העיסוק המוכר...
דילוג לתוכן