אנחנו חיים במדינה בעלת אופי קפיטליסטי וחלק גדול ממה שאנחנו עושים קשור בצרכנות. אנחנו צורכים מוצרים מכל מיני סוגים ומתקשרים בעסקאות לרכישה בכל מיני דרכים וצורות. למרות שזאת פעילות מאוד פופולארית שלנו, רק מיעוט מאיתנו מכיר את הזכויות שלו כצרכן. הזכויות האלה מבטיחות את ההוגנות במכירות ומונעות ניצול ועושק. בשנת 2010 התחוללה בישראל מהפכה קטנה בכל הקשור לצרכנות עם חקיקתן של תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), התשע"א – 2010.

סוגי עסקאות והתחייבויות

העולם המודרני מעודד אותנו לצרוך עוד ועוד. כיום אנחנו יכולים לצרוך בלי לצאת מהבית: אנחנו יכולים בלחיצת כפתור להזמין את הקניות מהסופר, ואפילו להתקשר לטווחים ארוכים עם חברות שונות. אולם, מה קורה אם אנחנו מגלים שטעינו, ואיננו רוצים מוצרים מסוימים או שירותים שונים? האם אנחנו יכולים לבטל את העסקה? במקרים רבים התשובה היא חיובית. הכל תלוי בסוג העסקה, סוג המוצרים או השירותים ובמה שנקבע לגביהם בחוק.

בגדול, ניתן לומר כי צרכן יכול להתנתק מעסקה ממושכת, לבטל עסקה בשל הטעיה או ניצול, לבטל עסקת מכר מרחוק ו/או עסקה ברוכלות. ראשית, חשוב להבין כי מדובר בזכות להתחרט – כלומר אין כאן טענה שההסכמה לעסקה לא היתה מלאה או פגמים אחרים בכריתת חוזה, למשל; אלא, פשוטו כמשמעו, אדם מתחרט וחוזר בו מעסקה שביצע.

מכר מרחוק

בעידן האינטרנט בו ניתן לרכוש כמעט כל מוצר ממרחק גדול ומבלי לצאת מהבית, קל יותר לקנות ולעשות עסקאות, מחד. מאידך, לא תמיד אנחנו יודעים מה אנחנו מקבלים, ולעתים יכול להיווצר אצלנו הרושם הלא נכון, ואז אנחנו עלולים "להיתקע" עם מוצר שאיננו צריכים. במקרים אלה של רכישות מרחוק, באמצעות האינטרנט או אפילו מהטלפון. כדי לאפשר לצרכן הגנה מול עסקאות כאלה בהן המידע המגיע אל הצרכן מוגבל, מאפשר המחוקק לצרכן לבטל את העסקה בתוך שבועיים (14 ימים) מיום חתימת החוזה, בתנאים שונים, בהתאם לסוג המוצר או השירות.

עסקה ברוכלות

חרוכל הוא מוכר מיומן המגיע אל הקונה או הצרכן בביתו. עסקאות אלה מתאפיינות בדרך כלל ביחסי כוחות לא הוגנים, שכן הצרכן עומד מול סוכן מכירות מיומן, אשר מנסה לבצע את המכירה ככל יכולתו. בעקבות התלונות הרבות שהתקבלו לאורך השנים על עסקאות מיותרות, בהם רכשו אנשים מוצרים שאין להם כל שימוש או צורך בהם ובעיות אחרות, קבעו המחוקק אפשרות לבטל עסקה ברוכלות. את עסקת הרוכלות תוכלו לבטל באמצעות מתן הודעה על ביטול העסקה בדואר רשום בתוך 14 ימים. החוק איננו דורש שליחת הודעה כזאת, אולם כמובן שכדאי לעשות כן, כדאי שתהיה בידכם ראיה לכך שביטלתם את העסקה במועד. ככל שההודעה ניתנה במועד הקבוע בחוק, הביטול חייב להיעשות ולא ניתן לגבות בגינו דמי ביטול.

מוצרים פגומים

אם המוצר איננו מתאים לשימוש שלשמו הוצג ויש בו פגם, על פי חוק המוכר לא השלים את הצד שלו בעסקה. על המוכר לספק מוצר חדש המתאים לשימוש או ללא פגם בתוך זמן סביר. אם המוכר לא עשה את זה בזמן סביר, הצרכן רשאי להודיע על ביטול העסקה והמוכר יהיה חייב להחזיר את שווי הפגם ופיצוי בגין נזקים אחרים, שנגרמו לו בעקבות כך (קלקול מזון, בזבוז הזמן וכו' כדוגמא חלקית).

יש לכם ספק? פנו אל עו"ד מקצועי בתחום

אם אתם רכשתם מוצר ואתם מעוניינים לבטל את העסקה, ויש לכם ספק לגבי זכויותיכם, פנו אל עורך דין המתמחה בתחום ביטול העסקאות כדי לעמוד על זכויותיכם. עורך הדין יסייע לכם לעמוד על הזכויות שלכם, במידת הצורך, גם על ידי פנייה לערכאות במקרים המתאימים.

ביטול עסקה
Rate this post

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here